• Fröken Inga

Lägg inte bud så tidigt på tradera!

Jag blir så frustrerad på människor som lägger bud en vecka innan en aktion ska gå ut. Det enda det gör är ju att trissa upp priset. Vill man verkligen ha vara så går man in strax innan aktionen slutar och lägger sitt bud då. Finns ingen anledning att buda tidigare om man inte är ensam intresserad av varan.

Ett litet tips som både du och jag kan tjäna på om vi möts på en aktion... 

När man är över femton vårar finns inga känslor kvar...
  • Svar på tråden Lägg inte bud så tidigt på tradera!
  • Dino78

Hittar jag en grej jag vill ha lägger jag ett bud. Inget som säger att jag kommer vara hemma och sitta vid datorn när auktionen går ut. Bjuder någon över mig så fine, jag dör inte om jag inte får varan.

DIF i själ och hjärta
  • Hannah76

Man kan ju lägga sitt maxbud, håller det så får man varan annars förlorar man autionen till nån som vill betala överpris.

• Novus

Klart man ska kunna lägga bud tidigt! Tror många använder sig av Tradera som hjälp och väljer då tidigt vilket maxbud man är villig att köpa varan för. Då höjs säkerligen flera bud på nolltid.

• FaRieTaLe

Det är väl ändå upp till var och en eller?

Jag lägger bud tidigt på vissa varor för att visa att jag är intresserad.
    Varför ska jag vänta till sista sekund för att någon annan vill det ?
    Då kanske jag t.o.m. förlorar den varan jag är intresserad av.

Konstigt tankesätt du har.

• FruSascha

Jag tycker inte det är det minsta konstigt tankesätt. Så gör jag också när jag budar. Bara onödigt att trissa upp budet i början. Jag ställer in min mobil på ringning när budet snart ska gå ut och så lägger jag ett bud.

Jag har större sannolikhet att vinna och så kan jag se ungefär vad priset ligger på just i slutskedet om jag tycker det är värt att lägga ett bud.

• Fröken Inga

Det ni gör är ju att ni får betala mer än ni förmodligen behöver för vara. Känns det inte onödigt?

• Runguska

Jag brukar lägga ett startbud tidigt då en hel del dubbelannonserar både på Blocket och Tradera. Har man då otur kan någon hinna köpa saken via Blocket och då tar ju säljaren ner autktionen och man blir utan. Sedan håller jag med om att sistasekundenbud är de man tjänar mest på, men det är även då man lättast blir frestad att lägga mer än man från början tänkt.

Min hemsida - www.kulturellt.se
  • Dino78
    Fröken Inga skrev 2008-01-28 12:48:26 följande:
    Det ni gör är ju att ni får betala mer än ni förmodligen behöver för vara. Känns det inte onödigt?
    Eller så får man en vara man vill ha. Som sagt, jag bor inte vid datorn och är jag t ex i skolan har jag ju iaf en chans om jag lägger budet när jag ser autkionen.
    DIF i själ och hjärta
  • LovelyMeLovelyYou

För mig som säljer kan jag ju säga att vi tycker allt går lika bra!

Men det är väldigt många som kommer in den sista minuten och bjuder, men i nästan hälften av fallen har en av de tidigare budarna lagt ett såpass högt maxbud att det kvittar för de som kommer in i slutet för de kan inte vinna ändå, sen så hinner de inte.

• jummie

Min erfarenhet som säljare är att de auktioner som "ninjas" i slutet kan gå upp i pris MER än de som får bud tidigt...

• Avelyn

Jag kan lägga ett ynkligt litet bud tidigt för att få varan i min budlista och på det viset komma i håg den bättre. ( Minneslistan glömmer jag av ofta ) Sedan budar jag desto mer i sista minuten.

• Fröken Inga
    Elli47 skrev 2008-01-28 14:45:45 följande:
    Man får väl buda när man vill!
    KLart man får. Det här var ett tips.
  • jassikan

Är jag mkt intresserad lägger jag bud tidigt. För jag vill inte missa/glömma bort den eller om jag inte vet om jag är vid datorn när den slutar.
    Sen kan ju priset förändras om ingen lagt bud. Visst kan säljaren sänka priset, men det händer även att startpriset ökas.
    Och i bland tas även auktioner bort. Kanske för att säljaren vill prova om intresset är bättre någon annan stans.

Å andra sidan lägger jag även bud i sista sekund.

Helt upp till var och en

• Smultron ett

Men TS. att ninja är ju till din fördel. är det någon annan som ninjar samtidigt som du riskerar du att förlora auktionen, så du ska nog inte uppmuntra folk att göra så.

priset går nog upp oavset.
    Jag menar om det är flera köpare om varan.

bästa film - I am Legend
Svar på tråden Lägg inte bud så tidigt på tradera!