• bomsan

    Tvättmedel och sköljmedel till bebiskläder?

    Ja tänkte att ja snart ska börja tvätta lite bodysar o byxor o sånt till bebben, men hur vet man va man ska använda för tvätt- och sköljmedel? Det finns ju hur många olika som helst? De e svårt tycker ja...

  • Svar på tråden Tvättmedel och sköljmedel till bebiskläder?
  • speciers

    Vissa säger att man ska använda parfymfritt, andra säger att man kan använda samma som till sina egna kläder.

    Jag har alltid tvättat dotterns kläder i samma tvätt- och sköljmedel som jag tvättar våra andra kläder i, och hon har inte reagerat nåt...
    Hade hon gjort det hade jag nog använt parfymfritt...

  • Miim

    Köp oparfymerat - vilken sort som helst som har allergimärkning!

  • bomsan

    ok, allergifritt är bra asså...ja ska kolla i afffären idag när ja går o handlar...
    tack tack =)

  • Leopi

    prova ert eget tvätt och sköljmedel först, barn tycker ju om lukten från mamma :) men skulle den reagera så använd parfymfritt.

  • Vovsingen

    Skönt att läsa ditt svar, Speciers. Jag har hört att man ska undvika sköljmedel, men jag tycker inte att kläderna blir tillräckligt mjuka och gosiga utan. Bebben har inte kommit än, så jag vet inte vad den tycker. Mina svärföräldrar tjatar om alla deras (tidskrävande) ritualer de hade till sambons kläder när han var bebis för att det skulle bli tillräckligt mjukt. Så jag slits mellan "allergisamvetet" och rädsla för svärföräldrarnas kritik. Just nu känns det enklare med sköljmedel än att tjafsa...

  • AnniPanni

    Vi kör med samma parfymfria tvätt o sköljmedel till hela familjen! Vi har Tvättex egna - får alltså tunnor leverade till dörren en gång per år Hur smidigt som helst.
    Med tre barn där den äldsta är 5 år så går det åt hmm mängder av tvättmedel här hemma.

  • Miss Mii

    jag tänker använda flytande tvättmedel till vår bebis den första tiden. (fått det tipsat nånstans) och att man inte ska använda sköljmedel... Men jag vet inte... Man kan ju dra allt till ytterligheter. Vi kommer iaf använda flytande tm under de första månaderna... Sen får de nog åka med våra vanliga tvättar!

  • Carr0n

    Om man börjar tvätta bebiskläderna i parfymfritt och sedan går över till det vanliga vi använder, är det ingen risk att de kan reagera då?

    isf ska man väl vänja dem vid vårat från början.. änvänder via color jämt.
    eller är ja ute och cyklar nu?

  • Clise

    jag kommer tvätta alla kläder, bebis och våra, i parfymfritt tvättmedel och själjmedel, vilket som egentligen bara det är godkänt av astma- och allergiförbundet.

    Kanske övergår till parfymerat tvättmedel när bebis är äldre och huden inte är så känslig längre.

Svar på tråden Tvättmedel och sköljmedel till bebiskläder?