• frostfödd

Ni som har barn som heter Elina.....hur uttalar ni det?

Jag är väldigt förtjust i namnet Elina, men jag vill i så fall att det ska uttalas med långt "i". Alltså som Lina fast med ett E framför.

I Finland brukar det uttalas med betoning på E:et.

Om jag döper mitt barn till Elina, hur stor är risken att hon alltid kommer att få höra fel uttal varje gång namnet läses upp?

Hur uttalar ni namnet, ni som har barn, eller känner någon som heter Elina? Eller ni som inte känner någon, hur skulle ni uttala det?

Lite nyfiken bara, tycker inte att Elina med betoning på E:et är fult, tycker bara det det är finare med betoning på i:et (kanske en vanesak dock).

• Svar på tråden Ni som har barn som heter Elina.....hur uttalar ni det?
  • Den där Linn

Jag har en tremänning som heter Elina, uttalas med långt "i".
    Tycker det är finare än betoningen på "e".

• trollmammsis

jag känner en liten ElIna... allstå så som du säger ungerfär att det uttalas... E lIna ..ELINA..

• Cia o krabaten

Med betoning på i.

• trollmammsis

men herregud, Ellna har jag skrivit    Elina, betoning på i

• speciers

Min dotter heter Elina i andranman. Uttalar det också med betoning på I, som de flesta tycks göra.
    Tror inte att din dotter kommer få höra fel uttal då namnet är så pass vanligt nuförtiden, de flesta vet nog hur det uttalas. Tror jag i alla fall.

• Mejk

Har en vän som heter Elina och jag har aldrig äns funderat över att det skulle utalas på något annat sätt än "Eliina". Så jag tror du kan vara lugn. Det uttalet är det vanligaste :)

• frostfödd

Tack för svaren Vi får väl se om det blir en liten Elina!
    Hoppas det för pojknamn är mycket svårare

Svar på tråden Ni som har barn som heter Elina.....hur uttalar ni det?