• Susselull

    Adoption, hur snabbt, barn som söker föräldrar, tips och råd

    Nu har jag gått igenom två IVF hormonförsök och två FET försök varav det sista resulterade i MA.
    Har varit i familhemscirkusen och var på väg att ta handom en liten tjej då vi blev gravida.
    Resultatet är att vi har fortfarande inget EGET barn. Jag har kommit fram till att är det inte det jag vill ha.
    Jag har ett hormonförsök kvar och min man vill att vi skall göra det sista också (landstinget betalar) och det är väl kanske rätt jag känner bara att tiden GÅR OCH GÅR....
    Några frågor....
    1. Hur lång tid tog det för er tills att ni fick barnet?
    2. Vilken ålder?
    3. Varför valde ni just det landet och vilket land valde ni?
    4. Har bl.a sett på BFA att barn söker föräldrar, bra eller dåligt?

    Ge mig lite tips...jag låter som en virrpanna men idag är jag också det...jag längtar så efter att få ta hand om en kotte, få göra saker ihop och bli en familj....suck...

  • Svar på tråden Adoption, hur snabbt, barn som söker föräldrar, tips och råd
  • en glad

    Det är svår att jämföra med andra just nu! De flesta som hämtar barn idag får yngre barn och barn fortare än vad du kan räkna med eftersom väntetiderna just nu "skenar". Om du dessutom skulle jämföra med dem som hämtade för tre år sedan så skulle skillnaden bli ännu mer markant! Tipset är därför att så fort du ens börjar tänka _adoption_ så ställ dig i sökandekö hos en eller helst flera organisationer! Den tiden kommer du att behöva om/när ni sedan tar beslut att ansöka om medgivande och senare barn...

  • Smullan
    en glad skrev 2008-01-28 15:02:45 följande:
    Det är svår att jämföra med andra just nu! De flesta som hämtar barn idag får yngre barn och barn fortare än vad du kan räkna med eftersom väntetiderna just nu "skenar". Om du dessutom skulle jämföra med dem som hämtade för tre år sedan så skulle skillnaden bli ännu mer markant! Tipset är därför att så fort du ens börjar tänka _adoption_ så ställ dig i sökandekö hos en eller helst flera organisationer! Den tiden kommer du att behöva om/när ni sedan tar beslut att ansöka om medgivande och senare barn...
    Går det fortare än vad man har räknat med????!!!

    Pratade idag med FFia och de sa att jag skulle räkna med ungefär 5 år om jag tog ex. från Vietman och kanske 3-4 år för KIna
  • mammatillvictor

    Håller med En glad, ställ er i kö, hos AC eller FFIA och BFA. BFA har inte jättemånga länder, FFIA och AC har flest länder. Att adoptera går inte fort, det tar flera år för de flesta, även om man kan tänka sig sk SN-barn, barn med särskilda behov som du hänvisar till BFA:s sida. Numera är det kö för att få adoptera dessa barn också men visst kan det ändå trots allt göra den oändligt långa kön något kortare men det finns inga garantier för det.

    Ring din kommun och hör hur lång väntetid det är för att få starta en hemutredning, i vissa kommuner är det flera månaders lång kö även till detta.

    Idag är en normal väntetid från det att man startar tills man är hemma med sitt barn runt 3-4 år, det kan gå runt 2 år också och då är det snabbt.

    Lycka till.

  • Sally

    Håller med - om ni har råd, ställ er i kö - kötiden räknas då ni börjar betala in sökandeavgift. Det spelar ingen roll om ni aldrig adoptera, förutom några tusenlappar, men det kommer att betyda MYCKET om ni adopterar, att ni ställde er i kö så tidigt som möjligt.

    För oss, tog det nästan 2 år (sonen var 14 månader), men det spelar ingen roll numera - om vi började idag och adopterade från samma land, skulle det antagligen ta minst 3-4 år, så det är det ni ska räkna med, tror jag, eller som V-mamma sa, snabbare om ni kan tänka er ett barn med speciella behov. Det har skett en snabb förändring i adoptionsvärlden under de senaste 2-3 åren som har gjort att köerna blev, över en kort period, mycket längre tyvärr.

  • Colibrí

    Om du har råd så skulle jag rekommendera att ställa dig i kö.
    Idag kan ta mella 3 till 4 år att få sitt efterlängade barnet.
    Så ring till de olika organisationerna ställ dig i kö!
    Lycka till!

  • Ethi

    Smullan, nej tyvärr menar hon att väntetiderna ökar och ökar i ganska snabb takt. Dels går det långsammare i de flesta givarländer och dels ökar köerna i Sverige innan man får skicka papperen hela tiden. De som är framme vid sina barn idag fick därför vänta mycket kortare innan de fick skicka sina papper och i många fall även mycket kortare från att de skickat papperen till barnbesked, än den som anmäler sig som sökandemedlem idag med största sannolikhet kommer att få göra.

    Väntetiderna har verkligen skenat iväg... När vi väntade sonen för tre år sen så var det ingen kö att få göra iordning papperen till Etiopien och sen väntade vi fem veckor(!) på barnbesked. De som blir sökandemedlemmar idag har förmodligen runt tre års (jag gissar, men väntetiden har på ett enda år ökat från 1 år till ca 2,5 år så...) väntetid här i Sverige innan de ens får börja med papperen till Etiopien. Så kan det svänga på bara tre år...

  • Smullan

    Är det nån som har adopterat från Europa??

    Estland, Urkrana, Bulgarien, Polen osv...

  • Ethi

    ...och med det sagt vill jag även muntra upp dig lite med att det ofta finns kortare vägar att gå, om man är villig. Barn med speciella behov, för tillfället lite snabbare länder, äldre barn m.m. och så till det en dos tur, kan faktiskt göra så att det går betydligt snabbare än man hade trott innan. Jag behöver ju inte måla det nattsvartaste svart... Det finns en hel del historier här som faktiskt är bevis för att det KAN gå mycket snabbare än man först hade trott.

  • en glad

    De europeiska länderna ställer höga krav på blivande adoptivföäldrar och väldigt få barn kommer därifrån just nu...

    Det är ovanligt att man fritt kan välja land eftersom de flesta sökande bara passar in på något enda eller få länder. Hur det ser ut kan organisationerna hjälpa till att berätta, men först då medgivandeutredningen finns. Så det bästa tipset är att låta landet välja er!

Svar på tråden Adoption, hur snabbt, barn som söker föräldrar, tips och råd