Någon som har adopterat från Europa?
Precis som rubriken lyder?
Hur lång tid tar det osv.....
Bulgarien, Tjeckien, Polen osv?
Urkraina, Estland, Ryssland..?
Precis som rubriken lyder?
Hur lång tid tar det osv.....
Bulgarien, Tjeckien, Polen osv?
Urkraina, Estland, Ryssland..?
Länka från www.mia.eu till de olika auktoriserade organisationerna och läs om deras länder! Jag tror du får svar på dina funderingar om Europa där...
Svårt att säga hur lång tid det tar. De som sänder papper nu till Polen ex har köat ca 12 månader sen kan det ta upp till 24 månader att få baret. Men om man ställer sig i kö nu får man räkna med längre kö för att få sända papper än de som ställde sig i kö för 12 månader sedan. Det enda som är säkert är att det tar många år tyvärr. Ryssland tror jag inte samarbetar med Sverigte just nu.
Det innebar att det tar runt 3 ar att fa ett barn?! Stammer det med andra lander ocksa? Hur lange tar en "vanlig" adoption?
Hej! Ukraina är inte heller aktuellt i dagsläget.
Silentwings, ja, det stämmer. Det är ganska vanligt i dagsläget att det kan ta 4 år från nästan många länder, med undantag för de som kan tänka sig adoptera ett barn med speciella behov eller ett lite äldre barn (kanske en 4 eller 5-årig). Det kan tom ta längre tid i vissa länder. Vad menas med 'en vanlig adoption'?
Jag vet inte riktigt. En latt och okomplicerad adoption antar jag?
Vi har adopterat två gånger från Litauen -06 och -07 (två bröder).Enligt BFA:s hemsida så är det 6-12 mån väntan för nya familjer att skicka ansökan till landet. Sedan är det 1-2 års väntan på barnbesked. För dem som har medgivande över 6 år kan man skicka ansökan omgående.
Inför vår första adoptionen kunde man skicka handlingarna omgående och sedan var det ett års väntan på BB. (Vi väntade endast 9 mån). Så väntan har ökat dramatiskt på kort tid.
BFA har för övrigt adoptioner från följande europeiska länder:
Bulgarien, Litauen, Polen, Slovakien samt Tjeckien. (www.bfa.se)
Lycka till!
Tips! Gå med i en eller två av adoptionsorganisationerna för att få ett så bra könummer som möjligt om/när det blir dags för adoption.
Vi ska adoptera från Polen och har medgivandeålder 0-5 år. Vi fick starta upp med papprena på en gång när vi bestämde oss för Polen och då hade vi varit medlemmar i BFA i drygt ett år. Det står på BFA:s hemsida att det är 12-24 mån väntan till BB från Polen men vi hoppas och tror att det komer gå fortare.