• Hanna F

Någon som har extra resurs till barnet på förskolan??

Jag undrar lite hur det fungerar med att ha extra resurs till barnet på förskolan? Är det en person som specifikt tar hand om barnet hela tiden?

Min dotter ska få en extra resurs eftersom hon bl a är sen med talet. Eftersom hon bara går 20 timmar i veckan då jag är hemma med lillebror kommer förskolan lösa det med att en person går in extra i barngruppen de timmar dottern är där men hon ska inte ta hand om henne särskilt och göra övningar utan det ska de ordinarie fröknarna göra. Jag tycker inte att detta verkar vara en helt lyckad lösning och är därför lite nyfiken på hur det är på andra förskolor.

• Svar på tråden Någon som har extra resurs till barnet på förskolan??
  • Thaleia

Varför vill du inte det? Det är väl bra att det är någon av odinarie personal och som har utbildning som tar hand om att öva med din dotter. Den person som kommer extra kanske inte har ngn utbildning alls. Det är nog så man försöker göra på dom flesta ställen jag har varit på när ett barn behöver extra stöd tex när det gäller språket. Det är ordinarie och utbildad personal som tar hand om träningen.

• Hanna F

Anledningen till att jag inte vill det är att jag inte tror att de kommer att ägna så mycket mer tid åt mitt barn då. Jag har svårt att se att de ordinarie fröknarna (som är jättebra, det tycker jag verkligen) kommer att sätta sig enskilt med min dotter och göra särskilda övningar eftersom det är dom som är "arbetsledare" och planerar och organiserar arbetet på avdelningen. Jag tänker snarare att om hon fick en person som är avdelad att jobba med henne kommer personen verkligen att ägna sig åt henne och inte åt alla barnen i gruppen. Men jag hoppas ju så klart att jag har fel

• Maria med 3

Det är lite olika hur man gör och det beror väl mycket på hur behovet ser ut. Ibland löser man det genom att förstärka den allmänna bemanningen på avdelningen. Säg att man har 2 barn som har behov av 50% resurs så väljer man att ha en extra heltidstjänst på den avdelningen. Då kan man klara av de ökade behovet utan att nåt barn behöver ha en specifik perosn som följer dem vart de går.
    Ibland behöver man en resurs som ständigt är vid ett barns sida.

De ska ju ha gjort ett åtgärdprogram och det ska de ju hålla. Så förhoppningsvis kommer det fungera alldels utmärkt.

• Snutten

Vi har stöd till vår dotter men av helt andra anledningar än din dotter. Min dotters stöd går ut på att det är en person som ska städa extra på dagis samt sitta med henne vid måltiderna eftersom hon är så allergisk. Så i min dotters fall är det mest samma person tror jag. Men min dotter behöver inte stöd i pedagogiskaverksamheten utan det är lokalerna som behöver lite hjälp kan man säga.

• Thaleia
    Hanna F skrev 2008-01-28 21:32:52 följande:
    Anledningen till att jag inte vill det är att jag inte tror att de kommer att ägna så mycket mer tid åt mitt barn då. Jag har svårt att se att de ordinarie fröknarna (som är jättebra, det tycker jag verkligen) kommer att sätta sig enskilt med min dotter och göra särskilda övningar eftersom det är dom som är "arbetsledare" och planerar och organiserar arbetet på avdelningen. Jag tänker snarare att om hon fick en person som är avdelad att jobba med henne kommer personen verkligen att ägna sig åt henne och inte åt alla barnen i gruppen. Men jag hoppas ju så klart att jag har fel

Det ska ju självklart utvärderas efter ett tag hur saker och ting fungerar. Min erfarenhet är visst att personalen ägnar den barnet extra tid MEN för att träna språket med ditt barn så är det inte alltid man ska sitta enskilt med henne. Jag har haft barn som jag "tränat" extra när det gäller språket och fått handledning av en specialpedagog med inriktning mot språk. Ibland kanske man sitter själv med barnet, ibland tillsammans med ett eller två barn. Och en del av språkövningarna sker i det vardagliga och tillsammans med andra barn också.

Och jag förstår vad du menar med att ordinarie personal är den dom tar hand om övriga verksamheten men om man frigör en personal för att jobba extra med ditt barn, så finns det ju fortfarande annan ordinarie personal med övriga barn.

• TwistedSister

Min son hade förut en resurspersonal, hon kom 10 timmar i veckan och ägnade sig speciellt åt just honom. Senare fick han en resursplats, då fick han börja på en annan förskola i en specialgrupp där det går bara 15 barn. Två av dessa barn är "resursplacerade" barn och de andra 13 är helt "vanliga" barn. En av förskolelärarna har huvudansvaret för min son och ser till att han får extra stöd. Det har fungerat jättebra.

Han var också sen med talet, och det kom inte igång förrän han fick resursplatsen och blev placerad på ett lugnare dagis. Det var verkligen kaos på det förra stället med 25 barn å de stora mobbade de mindre å personalen hade ingen koll på nån.

• TwistedSister

Hanna F skrev 2008-01-28 21:32:52 följande:

Oj, såg detta nu. Med min son var det hans resurs som övade speciellt med honom, även om de övriga också skulle öva med honom varje dag så hade de ingen tid till att sitta enskilt med honom och han fick ingen arbetsro i övriga gruppen. Tror det tyvärr är så på de flesta förskolor och jag har också svårt att tänka mig de kommer ha tid. Stå på dig, lita på din känsla och se till att din dotter får den hjälp hon behöver!
Svar på tråden Någon som har extra resurs till barnet på förskolan??