• Elliot 9

Tips på hemmagjord gröt till 4 månaders?

Vår kille är drygt 4 månader och jag håller på att testa olika grötsorter till honom. Vill helst inte ge honom med skummjölkpulver och det är ju det i de flesta...Tänkte prova Enagos mjölkfria men såg att den var från 6 mån.
    Någon som gjort egen gröt till 4 mån?Eller provat Enagos tidigare och tyckt det gått bra?

• Svar på tråden Tips på hemmagjord gröt till 4 månaders?
  • Fröken Rosenknopp

Koka havregryn och vatten. Det blir jättebra! För att få extra järn, som de små ju behöver, så maler du ner lite paltbröd. Det tipset fick jag på min BVC. Lycka till i grötdjungeln!

• Blå Flygare

Mixa havregrynen innan så blir det lenare och lättare att äta.

Sinlac finns också, men den innehåller socker. Så det är ju ingen höjdare.

Man kan också koka gröt på majsstärkelse, men då behöver man ta i mjölk i form av ersättningspulver för att det ska vara näringsriktigt.

Varför vill du undvika skummjölkspulver?

• Jenita659

Hipps ekologiska havregröt innehåller 45 % modersmjölkers, den har jag gett min dotter ifrån hon var 4 mån, funkar jättebra för magen hennes

• Jiiipppiii

Annars kan du koka gröt på Havremust, kolla bara så den inte innehåller skummjölkspulver - vissa märken gör tydligen det! Då blir det en len och slät gröt som är bra i början, järnberikat är det också!!!

• Blå Flygare
    Jiiipppiii skrev 2008-01-28 21:11:20 följande:
    Annars kan du koka gröt på Havremust, kolla bara så den inte innehåller skummjölkspulver - vissa märken gör tydligen det! Då blir det en len och slät gröt som är bra i början, järnberikat är det också!!!
    Går det att göra gröt på den? Jag gör bara välling på den. Och med ersättningspulver, naturligtvis.
  • Elliot 9

Tack för era tips!

Har både läst och hört att mjölkpulver är en allergen substans, alltså allergiframkallande.

Skrev att ni gör välling/gröt på havremust- hur gamla är era barn?

• Jiiipppiii

Jag gjorde gröt på den i början, blir lite klistrig kanske men det går, sen har jag blandat med mixade havregryn eller en dinkelgröt som jag hittat som är mjölkfri.

Min lilla är 5,5 mpnad och vi är försiktiga eftersom jag är väldigt allergisk mot b.la mjölk...

• OJT

Min son är också 4 mån och dem misstänker att han komjölksallergiker. Jag har köpt Sinlac, visste inte att den innehöll tillsatt socker. Inte så bra! Men blir lite orolig för att havregrynsgröt är för maffig för hans lilla mage. Någon med erfarenhet?

• Blå Flygare
    OJT skrev 2008-01-28 22:55:28 följande:
    Min son är också 4 mån och dem misstänker att han komjölksallergiker. Jag har köpt Sinlac, visste inte att den innehöll tillsatt socker. Inte så bra! Men blir lite orolig för att havregrynsgröt är för maffig för hans lilla mage. Någon med erfarenhet?
    Man börjar ju med bara någon halv tsk och ökar sedan sakta upp. Och havre är milt för magen. Mixar man grynen innan man kokar gröten och tar lite mer vatten blir den inte heller stabbig så som vanlig havregrynsgröt.
Svar på tråden Tips på hemmagjord gröt till 4 månaders?