• Nilgün

Lågt blodtryckt och låg puls...någon som oxå har så???

Jag har nyligen upptäckt att jag har lågt blodtryck, 88/55 och även låg puls (43 slag/minut)

Jag har hört att lågt blodtryck är bra men att kroppen då kompenserar det låga trycket med lite högre puls, vilket inte min kropp verkar göra....

Vad har ni i tryck och puls?? vad är "normalt" och vad bör man kolla upp...?

Tacksam för era erfarenheter....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-05 20:38
    Vill bara upplysa övriga som har låg puls och lågt blodtryck att begära arbets-EKG. Jag har nu gjort det och det visar sig att min sinusknuta i hjärtat inte jobbar som den ska + den gör uppehåll - därav den låga pulsen och blodtrycket. Nu väntar ytterligare utredningar och det kan bli aktuellt med pacemaker. Efter att v-centralen konstaterat att jag inte hade några problem med sköldkörteln fick jag strida för att få remiss till arbets-ekg:et.. så stå på er!!!

Tack för era tankar och erfarenheter - jag är i dag mkt glad att jag var påstridig och att jag hade fått ta del av era erfarenheter då jag träffade läkare på v-centralen

• Svar på tråden Lågt blodtryckt och låg puls...någon som oxå har så???
  • cleopatra2

Jag har både låg pols och blodtryck.
    Jag lyssnar aldrig på dom precisa siffror ,men dom säger varje gång att det är väldigt lågt i alla fall.

• felisa

Har alltid haft lågt blodtryck, vilket läkarna menar beror på att jag är lång och smal. Pulsen är dock inte så värst låg nu, brukar ligga på 60.

Jag kan inte så mycket om detta med puls, men en puls på 43 tycker jag du borde kolla upp? Hur ser din hälsa ut för övrigt? Underviktig?

Jag hade svår anorexi i tonåren. Jag minns en av mina värsta svackor (bmi ca 12 då). På en läkarundersökning visade sig då att jag hade en puls på 41 och läkarna blev livrädda. De ville lägga in mig på en gång då de menade att en sådan låg puls innebar att jag när som helst kunde drabbas av hjärtsvikt/hjärtattack...

• mrs christin