• Nilgün

Lågt blodtryckt och låg puls...någon som oxå har så???

Jag har nyligen upptäckt att jag har lågt blodtryck, 88/55 och även låg puls (43 slag/minut)

Jag har hört att lågt blodtryck är bra men att kroppen då kompenserar det låga trycket med lite högre puls, vilket inte min kropp verkar göra....

Vad har ni i tryck och puls?? vad är "normalt" och vad bör man kolla upp...?

Tacksam för era erfarenheter....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-05 20:38
    Vill bara upplysa övriga som har låg puls och lågt blodtryck att begära arbets-EKG. Jag har nu gjort det och det visar sig att min sinusknuta i hjärtat inte jobbar som den ska + den gör uppehåll - därav den låga pulsen och blodtrycket. Nu väntar ytterligare utredningar och det kan bli aktuellt med pacemaker. Efter att v-centralen konstaterat att jag inte hade några problem med sköldkörteln fick jag strida för att få remiss till arbets-ekg:et.. så stå på er!!!

Tack för era tankar och erfarenheter - jag är i dag mkt glad att jag var påstridig och att jag hade fått ta del av era erfarenheter då jag träffade läkare på v-centralen

• Svar på tråden Lågt blodtryckt och låg puls...någon som oxå har så???
  • cleopatra2

Jag har både låg pols och blodtryck.
    Jag lyssnar aldrig på dom precisa siffror ,men dom säger varje gång att det är väldigt lågt i alla fall.

• felisa

Har alltid haft lågt blodtryck, vilket läkarna menar beror på att jag är lång och smal. Pulsen är dock inte så värst låg nu, brukar ligga på 60.

Jag kan inte så mycket om detta med puls, men en puls på 43 tycker jag du borde kolla upp? Hur ser din hälsa ut för övrigt? Underviktig?

Jag hade svår anorexi i tonåren. Jag minns en av mina värsta svackor (bmi ca 12 då). På en läkarundersökning visade sig då att jag hade en puls på 41 och läkarna blev livrädda. De ville lägga in mig på en gång då de menade att en sådan låg puls innebar att jag när som helst kunde drabbas av hjärtsvikt/hjärtattack...

• mrs christin

Ligger på 95/55 i blodtryck, pulsen vet jag inte. Men 43 tycker jag låter väldigt lågt, hade nog kontaktat läkare för att kolla det. Ring sjukvårdsupplysningen och kolla med dem åtminstone.

• Nilgün

tack för era svar... jag är varken lång eller underviktig *ler*.. 161 cm med hela 62 kg.. men min puls kan gå ned till 38 oxå. Jag har aldrig tränat i hela mitt liv, så det känns ju lite konstigt med så låg puls.

Jag har i veckan fått göra ett ekg i vila - och fick typ samma siffror jag jag nämnt tidigare.. men de sa inte så mkt mer än att jag ska få remiss till sjukhuset och göra ett arbets-ekg. Men man blir ju lite orolig =/

Cleopatra2 - känner du dig ofta yrslig och frusen?

• Yrrepyrr

Jag har oxå lågt blodtryck, det jag vet eftersom jag nu sedan förlossningen fick hjärtsvikt och står under konstant bevakning av blodtryck är att det är absolut inte bra att ha ett undertryck på under 50.
    Tycker att du bör kolla upp varför det är så lågt.
    Lycka till!

Bamba mamma..
  • Eisa

Så länge man mår bra så är det ingen fara.

• cleopatra2

ja,väldigt ofta,jag måste också äta ofta för att inte blir svag ,och nu sa min tandläkare och jag måste sluta små äta...jobbig haha.
    jag är 1.68 och väger 52 ,det är väl ganska smal.

Nilgün skrev 2008-02-01 18:29:26 följande:
    tack för era svar... jag är varken lång eller underviktig *ler*.. 161 cm med hela 62 kg.. men min puls kan gå ned till 38 oxå. Jag har aldrig tränat i hela mitt liv, så det känns ju lite konstigt med så låg puls.Jag har i veckan fått göra ett ekg i vila - och fick typ samma siffror jag jag nämnt tidigare.. men de sa inte så mkt mer än att jag ska få remiss till sjukhuset och göra ett arbets-ekg. Men man blir ju lite orolig =/Cleopatra2 - känner du dig ofta yrslig och frusen?
  • vadskajaghetadå

när min överfunktion var som värst svimmade jag nästan hela tiden..jag åt och åt och åt, jag drömde om mat.
    dock var jag inte frusen av mig.
    jag är 163 och vägde 47 kg.

cleopatra2 skrev 2008-02-01 20:46:35 följande:
    ja,väldigt ofta,jag måste också äta ofta för att inte blir svag ,och nu sa min tandläkare och jag måste sluta små äta...jobbig haha.jag är 1.68 och väger 52 ,det är väl ganska smal.
     jag tänkte bara på dig, eftersom du är så smal och lång och äter rätt mkt...så kan det ju va värt att kolla upp?
  • Rapunzella
    Svar på #9
    sannispannisen skrev 2008-02-02 00:56:15 följande:
    när min överfunktion var som värst svimmade jag nästan hela tiden..jag åt och åt och åt, jag drömde om mat.dock var jag inte frusen av mig.jag är 163 och vägde 47 kg.
     jag tänkte bara på dig, eftersom du är så smal och lång och äter rätt mkt...så kan det ju va värt att kolla upp?
    Fast har man överfunktion så stiger pulsen (Överfunktionen gör att hela kroppen går på "högvarv")
Svar på tråden Lågt blodtryckt och låg puls...någon som oxå har så???