• Pyff

Tips på goda, mättande och nyttiga frukostmål??

MÅSTE ändra mina frukostvanor! Nu äter jag oftast en vit baguette/fralla med räkost eftersom det är det enda jag tycker är gott. JAg är ingen frukostmänniska och har jättesvårt att få i mig nåt alls, men jag måste ta tag i det nu! Hatar i stort sett allt grovt bröd, men kan tänka mig knäckebröd..........nån som har tips på något sådant som är gott? Pålägg??? HJÄLP

Pyff på er!
  • Svar på tråden Tips på goda, mättande och nyttiga frukostmål??
  • Kidz

Blåbärsyoghurt 2 pers

Ingredienser
    4 dl naturell yoghurt
    1 dl blåbär
    1 tsk vaniljsocker, äkta
    1,5 msk akaciahonung

Gör så här
    Blanda vaniljsocker och yoghurt.
    Varva yoghurt, honung och blåbär (frysta går utmärkt) i fina glas.

god kräm 4 pers

Ingredienser
    5 dl svag jordgubbsaft
    2,5 msk potatismjöl
    3 msk socker
    1 tsk vaniljsocker
    300 gram blåbär
    Gör så här
    koka upp saften ,rör ner potatismjöl,socker och vaniljsocker.
    rör ner blåbären.koka upp hastigt och låt svalna i en skål.servera med mjölk.

Musli med honung 4 pers

Ingredienser
    500 gram havregryn
    4 dl vetegroddar
    1 påse cocosflingor
    2 dl -3 dl grovt hackade nötter
    0,5 dl matolja
    1 dl -1,5 dl honung
    1 dl brun farin
    Gör så här
    Häll olja, honung och farinsocker i en kastrull,värm till det bubblar.
    Blanda havregryn, vetegroddar, cocos och hackade nötter i en bunke.
    Häll över den varma honungsblandningen, blanda väl.
    Fördela muslin i två långpannor.
    Rosta i 175 grader 15 min. Rör om då och då.
    Låt kallna och häll på burkar. Låt stå kallt.

• Loopington

Hacka en apelsin, en banan och ett äpple (eller vilka frukter du gillar), lägg i en djup tallrik och skeda över sojayoghurt. Strö över tex sesamfrön, solrosfrön, pumpakärnor, russin och eventuellt lite honung.
    Det går lätt att äta och man är mätt länge:)

Yummy!!

• Loopington

Vill du äta knäckebröd så rekommenderar jag att du gör en egen bönröra med dina favoritkryddor och brer på. Färska grönsaker, tomat, paprika, gurka etc är också gott och enkelt och lätt att variera.

• Pyff
    Loopington skrev 2008-01-28 18:02:02 följande:
    Hacka en apelsin, en banan och ett äpple (eller vilka frukter du gillar), lägg i en djup tallrik och skeda över sojayoghurt. Strö över tex sesamfrön, solrosfrön, pumpakärnor, russin och eventuellt lite honung.Det går lätt att äta och man är mätt länge:)Yummy!!
    soja yoghurt?? Vad är det det, varför inte vanlig yoghurt? *okunnig*
    Pyff på er!
  • veralina

Gott å nyttigt på knäckemackan:

Keso med smak av grillad paprika och lite hackad purjolök

• PerG

Jag brukar äta naturell yoghurt med "hemmablandad" müsli...

1 gäng linfrön
    1 gäng solroskärnor
    1 par skak havregryn

Fördelningen är väl 10% linfro, 30% solroskärnor och resten havregryn...

Blanda ihop och häll på naturell youghurt (eller mild naturell om man tycker den vanliga är för syrlig). Vi har en liten burk med färdigblandad sån här så man slipper plocka fram alla påsar och sånt varje morgon.

Ibland slänger jag i lite frukt också. Ex. äpple, apelsin, banan...

Det intressanta är hur gott det faktiskt blir! Det låter tråkigt med blir väldigt gott!
    Jag vet inte hur nyttigt det är, men det är iallafall bättre än ex. "Start!" och andra müslis eftersom det är helt fritt från tillsatt socker.

Linfröna och solroskärnorna har vi köpt märket "Saltå kvarn".. dom har en massa intressanta produkter (som dessutom är kravodlade) så det blir nog säkert fler tillägg i mixen i framtiden.

Och ja just det... jag brukar äta bröd också.. oftast med leverpastej... och ett glas juice

• Pyff
    Kidz skrev 2008-01-28 17:53:47 följande:
    Blåbärsyoghurt 2 persIngredienser4 dl naturell yoghurt 1 dl blåbär 1 tsk vaniljsocker, äkta 1,5 msk akaciahonung Gör så härBlanda vaniljsocker och yoghurt. Varva yoghurt, honung och blåbär (frysta går utmärkt) i fina glas. god kräm 4 persIngredienser5 dl svag jordgubbsaft 2,5 msk potatismjöl 3 msk socker 1 tsk vaniljsocker 300 gram blåbär Gör så härkoka upp saften ,rör ner potatismjöl,socker och vaniljsocker. rör ner blåbären.koka upp hastigt och låt svalna i en skål.servera med mjölk. Musli med honung 4 persIngredienser500 gram havregryn 4 dl vetegroddar 1 påse cocosflingor 2 dl -3 dl grovt hackade nötter 0,5 dl matolja 1 dl -1,5 dl honung 1 dl brun farin Gör så härHäll olja, honung och farinsocker i en kastrull,värm till det bubblar. Blanda havregryn, vetegroddar, cocos och hackade nötter i en bunke. Häll över den varma honungsblandningen, blanda väl. Fördela muslin i två långpannor. Rosta i 175 grader 15 min. Rör om då och då. Låt kallna och häll på burkar. Låt stå kallt.
    Din musli lät jättegod! Ska tillverka lite sånt i helgen tror jag
    Pyff på er!
  • Mint

Gröt är den absolut bästa frukosten. Men, kanske inget för den som bara gillar vitt bröd...

I dag tog jag havregryn och någon matsked linfrön, och hackade några hasselnötter och lät koka med. Till hade jag sedan sojamjölk (Alpros kalciumberikade, smakar lite sött), kanel och kardemumma. Hur gott som helst, och nyttigt och mättande.

• Mint

gillar man inte bröd, fil eller gröt kan man ju faktiskt äta precis vad som helst. frukosten ska ju vara dagens viktigaste mål så varför inte äta vad som helst som är nyttigt, gott och mättande? Grönsaker, fruktsallad, omelett, pannkakor, vad som helst?

• PerG

Vi brukar som sagt ha "fruktsallad" i yoghurten. Ett tips är ju att förbereda detta på kvällen dagen innan. Man kan göra en rejäl sats och stoppa i en låda i kylen som räcker 2-3 dagar (längre än så håller det sig inte riktigt fräscht tycker jag)

Vi brukar ha apelsin, äpple och banan, men det går ju att variera precis som man vill. Jag ska strax gå och fylla på burken i kylen med lite färsk ananas som vi köpte senast vi handlade..

Mums!

Mint skrev 2008-01-29 20:59:32 följande:
    gillar man inte bröd, fil eller gröt kan man ju faktiskt äta precis vad som helst. frukosten ska ju vara dagens viktigaste mål så varför inte äta vad som helst som är nyttigt, gott och mättande? Grönsaker, fruktsallad, omelett, pannkakor, vad som helst?
  • PerG

Om man äter vitt bröd idag ska man nog inte gå över till grovt bröd direkt heller. Då kommer man fort tröttna eftersom det är sådan stor skillnad. Börja istället "glida över" till lite grövre bröd (börja ex. med grov polarkaka som är väldigt gott och snäppet bättre än de flesta vita bröd). Prova också Polarkraft extrem, m.m... Vissa grova bröd är lite luriga eftersom de innehåller väldigt mycket socker..

• Winnertaco

Havregrynsgröt blandat med frysta bär (tex hallon, blåbär eller jordgubbar) eller fruktsallad. Jättegott, till och med vår 1-åring äter så att det kommer ut genom öronen

Svar på tråden Tips på goda, mättande och nyttiga frukostmål??