• gizzla

Är äldre tentor offentlig handling som jag har rätt att se???

Vi läser nu en kurs där lärarna inte vill låta oss se äldre tentor eftersom det inte finns så många olika slags frågor att ställa eller vad 17 de sa som ursäkt.... Men jag har för mig att det ÄR offentlig handlig och jag har RÄTT att kräva att se dem?
    Stämmer det???

• Svar på tråden Är äldre tentor offentlig handling som jag har rätt att se???
  • bitchig

Jag tror att du har rätt att kräva att se gamla tentor ja, men är inte 100% säker.

Har du inte gamla kursare att fråga!? Eller finns inte gamla tentor i biblioteket på skolan!?

Lycka till!

/M

• bodica

Så konstigt varenda kurs jag läst har lärarna alltid informerta om var gamla tentor kan hämtas. Huruvida de är offentlig handling vet jag inte.

• gizzla

Nej. vi ser nästan aldrig de äldre på utbildningen eftersom de är på praktik när vi inte är det och tvärtom...
    Och i bibliotket kanske- tror inte det dock....
    Skrev iaf ett mail nu till kursansvariga och krävde att få se de äldre tentorna. får se svaret i morogn :)

bitchig skrev 2008-01-28 20:53:47 följande:
    Jag tror att du har rätt att kräva att se gamla tentor ja, men är inte 100% säker.Har du inte gamla kursare att fråga!? Eller finns inte gamla tentor i biblioteket på skolan!?Lycka till!/M
  • tutim

Jag vet heller inte om det räknas som offentlig handling men vi har iaf haft tillgång till ett s.k tentamensarkiv i någon av kurserna jag gick. Jättebra!

Beror kanske på hur stor kursen är, är den på kanske 2-3 poäng kanske det är svårt att variera frågorna? Jag har ingen aning, bara spekulerar

• gizzla

Ja- visst är det konstigt? Det är en ganska stor kurs och man kan garanterat variera frågor i det oändliga anser jag iaf. Det är generell sjukdomslära och farmakologi nämligen- inte en liten kurs med andra ord.
    Därför stör det mig enormt att lärarna försöker hyscha bort och inte vill låta oss se tentorna! Därför har jag blitt ännu mer stridslysten och ska se dem till varje pris *s*

• Ardisia

Jag har idag hittat en del gamla ssk tentamen i Borås högskolas hemsida. Googla så hittar du fram...

• gizzla

Ja, jag ska se.
    Men det är som sagt en grej nu- jag SKA ha tentorna från lärarna på min skola- just eftersom de är så negativa till att ge mig dem ;)

Ardisia skrev 2008-01-28 21:35:29 följande:
    Jag har idag hittat en del gamla ssk tentamen i Borås högskolas hemsida. Googla så hittar du fram...
  • Milla  85

Ja det är offentliga. Bara att hämta ut eftersom det är din rätt.

Svar på tråden Är äldre tentor offentlig handling som jag har rätt att se???