• Anonym (Munnen)

Munsår eller finne?

Någon mer som upplevt finnar runt munnen?

Jag har en liten röd prick, knappt synlig, men ont gör den. Den sitter ovanför överläppen, precis i "skåran" från näsan.
    Jag vet inte hur munsår blir, men det ser inte ut som nån blåsa utan mer som en liten finne, precis innan de "bryter ut".

Vad tror ni? Munsår eller oskyldig finne?

Munsår kan ju komma vid nedsatt immunförsvar eller infektion... kan det gälla svampinfektioner med? För i så fall har vi en förklaring.

Vad funkar bästa att behandla munsår med? Kollade på Compeed-plåtser men som sagt, jag har inte vidare koll på det där.

Någon som kan gissa och tipsa?

• Svar på tråden Munsår eller finne?
  • guppyn

Jag klämde precis en oskyldig finne precis vid läppkanten.
    Jag tror att finnar gör ont och munsår blir lite mer öppna och svider mer.

• Blondin Egogirl

Min dotter fick med typ som en finne här för nån vecka sedan.. sedan spred det sig och blev större o gjorde ont..
    Skickade iväg henne till skolsköteskan och det visade sig vara svinkoppor..

Gud jobbade i 6 dagar, sen har ingen j*vel sett röken av honom
  • Anonym (Munnen)

Tack för svaren.
    Jag hoppas på att det är en finne, men det visar sig väl inom de närmsta dagarna. Den ömmar när jag rör på läppen, men den svider inte utan den "känns" mest.

Ska hålla koll på så att det inte sprider sig, svinkoppor hade en gammal pojkvän och det var inte kul.

Någon mer som har något att säga?

• Anonym (Munnen)

Nu har jag kollat i riktigt bra ljus och förstoringsspegel.

Det är två små uschlingar, de ser ut som små små finnar utan pormask i, det är liksom en "grop" mitt i dom. Ser ut som finnar, men två på bredvid varandra och dessutom vid läppen?

Har visserligen haft två finnar bredvid varandra förr, men det faktum att de sitter vid läppen stör mig. Vill inte ha munsår!

Svar på tråden Munsår eller finne?