• Mammassaga

nyttigt snacks/kvällsmål?

Jag har nu nått den vikten jag alltid sagt att jag INTE ska nå! Det gav mig en rejäl sporre då jag såg det på vågen så nu ska jag slå slag i saken.

Dock har det blivit en vana att äta något gott till tvtittandet på kvällarna och då oftast godis, chips, glass, läsk.

Min fråga till er är, vad ska man äta istället? kom med MASSA olika, NYTTIGA tips!:) Det behöver inte bara vara "snacks" något lättare mål så man blir lite mätt är också välkommet:)

• Svar på tråden nyttigt snacks/kvällsmål?
  • guppyn

Jag vill också ha tips!
    Kan nämligen inte komma på nåt själv. tryckte nyss i mig en stor skål med glass. det var int ens gott.

• Juppepuppe

Frukt är ju det bästa. Bara en frukt, eller en hel fruktsallad! Knäckebröd med keso och avokado på.
    Skorpor/kex med hummus
    GUrk/morotstavar med hemmagjord tapenade

• Nattviolen

morots och gurkstavar är ju en klassiker, med lite lättyoghurt smaksatt med dippkrydda blir det riktigt gott.

Annars en grov macka med kalkon brukar jag ta.

Var bara inte för hårda mot er själva, själv klarar jag inte att hålla mig "sund" då, jag brukar unna mig ett glas läsk på lördag kväll, eller så. Men bara lite grann.

Kämpa på. Utan läsk och gofika har jag tappat lite drygt 3 kilo sedan nyår. Sakta men säkert känns som en riktig väg att gå, eftersom man annars lätt får en jo-joeffekt.

• Hasselnöten

Knäckemackor med skinka, corn flakes med mjölk, riskakor som man bryter i små bitar så kan man låtsas att det är snacks, naturell yoghurt mixad med banan och frusna bär. Örtte med fruktig smak är gott att dricka.

• Juppepuppe

KOm på en sak till: Smoothies!! Det är ju en höjdare som man kan göra riktigt nyttigt, men som samtidigt är hur gott som helst!

• nelina

Fruktsallad med lätt kesella, kanel och lite nötter är jättegott!

Andra tips: Morotsstavar, torkade aprikoser, smoothies eller en ruta mörk choklad (70%).

• lillytilly

Har samma problem med att jag alltid är sååå sugen på nått gott på kvällen! Här är mina tips:

* Pistachnötter
    * Cashewnötter
    * Melon
    * Fruktsallad (vill man lyxa till det kan man riva mandelmassa över)
    * Ostkuber
    * Torkad frukt
    * Morotstavar
    * Keso med banan el. annan frukt
    * Blåbärsoppa (hemmagjord på köpta blåbär, då väljer du själv hur mkt socker du vill ha i. Blåbär är så nyttigt, det glömmer vi allt för ofta)!
    * Ett par bitar choklad (är helt ok om du inte äter en hel chokladkaka)!

Ett tips för att förhöja veckan och det inte ska kännas så långt till helgen är att ta en dag(för vår del på onsdagarna) och laga nått extra gott och dricka ett glas vin och senare på kvällen får man lov att äta nått onyttigt som man annars spar till helgen! Jag lovar du mår så mycket bättre med en sån här dag mitt i veckan och "sköter" man sig bara resten av veckan så är det ju helt ok!

Liam & Elton - mammas prinsar!
  • Soelas

En macka med pålägg ska gå minst lika bra!
    Se andra mellanmålstips som är uttagen av en dietist på soelas.se 
    Bland annat går tre kulor glass lika bra som en smoothie  

• Plantalicious

Jordgubbar är min favorit, särskilt såhär på sommaren. De är goda att äta bara som det är eller så kan du t.ex. mixa banan, jordgubbar, havremjölk och honung i en mixer så får du dig en fruktig milkshake. Föredrar du småplock kan du göra en blandning av nötter och jordgubbar. Bifogar en bild som inspiration.

Svar på tråden nyttigt snacks/kvällsmål?