• Anonym

Hur många kejsarsnitt får man göra??

Hej!
    Jag har precis fått mitt tredje barn och jag har gjort två kejsarsnitt pga säte. När vi skulle få åka hem från bb sa en doktor åt mig att skulle vi skaffa fler barn så skulle jag få kejsarsnitt nästa gång med och sen att man bara fick göra 3 st kejsarsnitt.. När jag fick höra det tänkte jag inte så mycket, men nu när jag tänker efter så får jag alltså bara skaffa ett till barn. igentligen kanske jag inte hade tänkt skaffa 4 barn, men jag vill ändå att valmöjligheten ska finnas till att skaffa så många barn jag vill.. Stämmer det; får man bara göra 3 kejsarsnitt?? vad gör man om man blir gravid ändå med sitt 5 barn, måste man göra abort då??? snälla någon, jag blir galen av dessa tankar.

• Svar på tråden Hur många kejsarsnitt får man göra??
  • Anonym

det är olika från person till person. beror helt på livmodern. endel klarar bara 1 eller 2 snitt medans endel har tur och kan göra 3,4 eller kanske 5... det vanligaste sa min bm är 3... ärret blir ju tunnare och livmodern skörare för varje gång.

• lea 0 leo

Nä, är det verkligen så???
    Låter ju helt sjukt isf. Jag menar om situationen kräver att det blir ett KS så kan man ju inte nekas till det bara för att man liksom redan haft sina 3 KS.

-Ledsen, Fru Svensson, men ni har redan haft 3 KS så ni måste tvingas föda fram ert barn tråts att det ligger i säte!

Låter löjligt.
    Hoppas absolut att så inte är fallet.
    Har själv fött 2 barn båda med KS och ett 3:e e på G i augusti...... förmodligen kommer även detta bli ett KS har min BM sagt då jag har trångt bäcken. Det går liksom inte att förhandla med det.

• Anonym

ok med då finns det alltså ändå hopp om att kunna få göra fler kejsarsnitt om man skulle bli oplanerat gravid?

• Anonym

nej men alltså du missuppfattade nog, hon menar att man inte kan göra hur många snitt som helst! livmodern blir för skör men då de väl säger stopp för snitt då får du absolut inte föda vag. heller alltså! efter 2 snitt brukar de inte vilja att man föder vag alls igen pga ökde risker för ruptur!

lea 0 leo skrev 2008-01-28 20:45:41 följande:

Nä, är det verkligen så???Låter ju helt sjukt isf. Jag menar om situationen kräver att det blir ett KS så kan man ju inte nekas till det bara för att man liksom redan haft sina 3 KS.-Ledsen, Fru Svensson, men ni har redan haft 3 KS så ni måste tvingas föda fram ert barn tråts att det ligger i säte!Låter löjligt.Hoppas absolut att så inte är fallet.Har själv fött 2 barn båda med KS och ett 3:e e på G i augusti...... förmodligen kommer även detta bli ett KS har min BM sagt då jag har trångt bäcken. Det går liksom inte att förhandla med det.
  • Anonym

ja. det finns nån på fl som fått 5 snitt, minns dock ej namnet

dom ser för varje snitt hur din livmoder ser ut, ser den dålig ut säger dom till dig.

Anonym skrev 2008-01-28 20:46:34 följande:
    ok med då finns det alltså ändå hopp om att kunna få göra fler kejsarsnitt om man skulle bli oplanerat gravid?
  • Anonym (Mammax2)

ett ks är ju en stor påfrestning för kroppen (och bebisen) och vid varje snitt blir det ärrbildningar under huden + att livmodern ärras.
    Ju fler ks desto mer riskabelt kan man säga så det är väl därför de säger max 3 snitt MEN givetvis blir man ju snittad ändå om det är akutbehov...dock får man inget inplanerat snitt om man gjort 3 redan...

• MalinI

Hur många snitt man får göra är nog induviduellt. Min svägerska har gjort ett akut och 3 planerade snitt. Så totalt 4 snitt.

Mamma till Lucas, Nelly & Cim
  • Anonym

eh jo blir man gravid med barn 4 efter 3 snitt så sätter dom upp en snitttid nån vecka innan bf för att minska risken att livmodern utsätts för värkar

Anonym (Mammax2) skrev 2008-01-28 20:50:20 följande:

ett ks är ju en stor påfrestning för kroppen (och bebisen) och vid varje snitt blir det ärrbildningar under huden + att livmodern ärras.Ju fler ks desto mer riskabelt kan man säga så det är väl därför de säger max 3 snitt MEN givetvis blir man ju snittad ändå om det är akutbehov...dock får man inget inplanerat snitt om man gjort 3 redan...
  • Anonym (2)

Till min kopis sa de efter hennes andra snitt att de inte rekomenderade att de skaffade fler barn. Hon hade mer ärrvävnad efter första snittet än de räknat med...
    Tur att hon e nöjd med sina två barn för hennes bäcken är alldeles för trångt för en vaginal förlossning.

• Anonym

man FÅR INTE föda vaginalt efter 3 snitt. då är det bara snitt som gäller hädanefter!

Anonym (Mammax2) skrev 2008-01-28 20:50:20 följande:

ett ks är ju en stor påfrestning för kroppen (och bebisen) och vid varje snitt blir det ärrbildningar under huden + att livmodern ärras.Ju fler ks desto mer riskabelt kan man säga så det är väl därför de säger max 3 snitt MEN givetvis blir man ju snittad ändå om det är akutbehov...dock får man inget inplanerat snitt om man gjort 3 redan...
  • Anonym

jag har gjort 4 och blev rekomenderad efter sista att inte skaffa fler barn

• Anonym

Ok läkarn sa till mig att nästa gång blir det ett planerat snitt.

• Anonym

precis. efter 2 snitt vill många läkare att det ska gälla 2 snitt= alltid snitt. riskerna med att föda vag. efter 2 snitt ökar! livmodern kan brista av värkarna!

Anonym skrev 2008-01-28 20:54:15 följande:
    Ok läkarn sa till mig att nästa gång blir det ett planerat snitt.
  • madelation

JAg har gjort 6 snitt,,,senast i dec-07,,,,
    Nu planerar vi en till,,,,,,
    Finns inget som heter "Så här många snitt kan man göra"....

• tuggumi

Jag har gjort 3 kjejsarsnitt pga trångt bäcken och jag kan göra fler sa läkaren.
    Det är ju lite från person till person det finns ingen annan regel.

snitt mamma 99 01 05
  • Anonym

jag har gjort ett snitt och ett vaginalt. även om´jag kanske inte planera mer än 4 barn så kanske kroppen inte klara mer än ett snitt till då :( läkarna sa inget alls till mig efter snittet. men kan ändå förstå, det är ju en stor op. en kompis ha gjort 2. ett akut och ett urakut. dom vill så gärna ha 5 barn, men det är nästan omöjligt  då?

Svar på tråden Hur många kejsarsnitt får man göra??