• Shasti

Hjälp! Diarre som inte går över.

Är i vecka 23, har haft diarre och kramper i magen ungefär en vecka, druckit massa proviva blåbärsdryck och ätit ris och skorpor, men det hjälper inte. Varannan dag är det ingen avföring alls och varannan är det diarre tills tarmen är helt tom. Har inga andra symtom, inga kräkningar eller feber, bara tarmen som verkar helt i olag. Är det någon som har något tips på vad man kan göra eller en aning om vad det kan bero på? Ska ringa BM men undrar här också.

• Svar på tråden Hjälp! Diarre som inte går över.
  • hidden angel

jag hade diarre igenom hela graviditeten, det var första symptomet för mig.. Men jag lärde mig "kontrollera" det genom att inte äta fet mat, och inte äta för snabbt.. det hjälpte mig. pizza, bakad potatis, mc donalds ets var bara att glömma, det ville inte min gravidmage ha!

• Wirra

jag hade samma sak... Ringde sjukvårdsupplysningen och fick recept på vätskeersättning och totalförbud på fullkorn, samt att jag skulle dricka proviva blåbär...
    Det blev bättre inom några dagar då...

Recept på vätskeersättning till vuxna

En liter kokt och avsvalnat vatten Sex teskedar strösocker En halv tesked salt.

Blanda en liter kokt och avsvalnat vatten med sex teskedar strösocker och en halv tesked salt.

Om du tycker det smakar illa kan du smaksätta med några droppar pressad citron eller två teskedar koncentrerad apelsinjuice.

Vätskersättningen ges sval eller rumstempererad. Kan försvaras i kylskåp i högst ett dygn.

Klippt från: www.vardguiden.se/Article.asp
    Det är samma som sjukvårdsupplysningen gav mig när jag ringde dem.
    den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge...
  • Shasti

Jag åt en semla idag. Kan det ha triggat det tro?

• fochf

Jag hade liknande symtom i våras, det höll i sig i ca 1 1/2 vecka. Var in på akuten en sväng och fick dropp för att jag inte fick behålla någon vätska, kunde dock inte äta särskillt mycket.
    De tog flera prover, men de sa att det var en bakterier eller liknande i tarmen och att man inte kunde göra nått åt det utan bara vänta tills det tagit sig genom tarmen.

• hidden angel

ts: det beror ju på..verkar som det kan finnas många anlednigar till att det blir så! men jag hade nog fått diarre om jag ätit en semla när jag var gravid

• Shasti

Hmm... tack för svar. Någon som vet vad de kollar för bakterier? Jag får ringa imorgon, känner mig dum, ringt två gånger förra veckan och var hos doktorn och kollade mig på gyn i fredags för andra saker, nämnde att jag hade diarre men hon avfärdade det bara med "det är säkert något tillfälligt".

Svar på tråden Hjälp! Diarre som inte går över.