• Spessartin

odla jordärtskockor

Jag funderar på att odla jordärtskockor till våren. Har sett knölar i affären och läst på internet att det går bra att sätta ner dem på vårkanten, MEN att de sprider sig lätt och kan vara svåra att bli av med om man så önskar. Någon här som odlat jordärtskocka? Hur många knölar satte ni första året? Hur många tog ni upp? Är det sant att de förökar sig jättemycket?

• Svar på tråden odla jordärtskockor
  • veera

Jag har lite jordärtskockor varje år och jag tycker de är jättehäftiga. Jag satte väl 10 knölar första våren. De bildar nya knölar ca 30-50 cm från knölen du planterade så inte sprids de så aggressivt. Sen så är de lätta att dra upp och de blir ju över 2 meter höga så de är lätta att hitta.
    Sorkar gillar jordärtskockor så de kan sprida knölarna men det är som sagt inget problem att få bort kockorna från oönskad plats. Man skördar sent på hösten och en del går att lämna kvar i marken så får de en tidig start på våren.
    Jordärstkockan älskar gödsel och kan säkert ge 30 nya knölar från en knöl. Jag brukar odla jordärtskockan i likadana bänkar som potatis och täcker med gräsklipp mellan raderna för det ger bra med näring.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • VIXIE

Jag har haft dem som "fondvägg" i mitt grönsaksland,delat av grönsakslandet liksom.Tycker att de håller sig på plats men får du inte upp alla knölarna så kommer de ju tillbaka.Sen blommar de ju nästan som små solrosor eller snarare Rudbeckior(de är släkt med solrosen)

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
Svar på tråden odla jordärtskockor