• Soulfly

Vad e bäst o måla tavlor me,Akryl eller oljefärg?

Tänkte måla en tavla på canvasduk,men va e lättast att jobba me,akryl eller oljefärg? Hur skiljer de sig i resultatet?
    Hur e färgerna när man vill blanda dem till en annan färg?

nån som vet?

ska måla i brunt,beigt,sand och guld...i de tonerna!

Jag ska bli mamma i april ♥
  • Svar på tråden Vad e bäst o måla tavlor me,Akryl eller oljefärg?
  • Pysselgalningen

oljefärg tar tid att torka, akrylfärger torkar hyffsat snabbt. Dom blandas även bra och är lätta att arbeta med.

• Ejris

ACRYL =) torkar snabbast luktar mins olja kan osa lite under torktiden o den kan ta lång tid beroende på luftfuktighet/värme.

• Ulli

Jag är mest en oljemålare och gillar att kunna ändra och ändra. Gillar att kunna riktigt bearbata mitt alster. Akryl är tacksamt och det beror ju lite på vilken teknik du ska använda.

• Soulfly

vilka färger ska man ha....tex hur blandar man brunt?
    hittade en förpackning med vit,svart,blå o röd färg,e det bra bas färger som man seda kan blanda me?
    Akryl låter la lite lättare..he!

Kan man måla tex ett lager me färg o sen låta de torka o sedan måla ett lager till för att sedan skrapa bort lite av färgen? lite effektfullt,hehe!

Jag ska bli mamma i april ♥
  • jessicolors

Ska du blanda brunt behöver du en gul färg också. Har du basfärgerna blått, rött, vitt, svart och gult kan du blanda till alla färger. Kan ju inte ge dig ett exakt direktiv på en matsked den färgen och en matsked nästa färg så får du den eller den färgen utan du får prova dig fram. Målar du med akryl kan du enkelt måla över torkad färg med en helt annan färg och sedan skrapa bort.

Soulfly skrev 2008-01-29 19:24:33 följande:
    vilka färger ska man ha....tex hur blandar man brunt?hittade en förpackning med vit,svart,blå o röd färg,e det bra bas färger som man seda kan blanda me?Akryl låter la lite lättare..he!Kan man måla tex ett lager me färg o sen låta de torka o sedan måla ett lager till för att sedan skrapa bort lite av färgen? lite effektfullt,hehe!
  • Jarboe

När det gäller att blanda olika lager akrylfärg & oljefärg går det bra så länge du målar olja på akryl. Gör du tvärtom finns det en risk att färgen spricker efter ett tag. Tänk på att köpa duk anpassad till oljefärg om du tänker använda det för annars kan oljefärgen efter ett par år "äta" på underlaget (kändes lite dumt att skriva så - hoppas du förstår vad jag menar). Om du inte är ute efter ett hållbart resultat spelar det ingen roll.

Vill man behålla oljefärgens fördelar (att kunna bearbeta färgen utan att den stelnar så snabbt) i kombination med akrylfärgens positiva egenskaper (att den ex är luktfri och är enklare att rengöra), kan man köpa särskilda medium som man blandar ut akrylfärgen med. Ett av dessa medium som man kan köpa gör just att färgens torktid förlängs.

Lycka till!

Svar på tråden Vad e bäst o måla tavlor me,Akryl eller oljefärg?