• Anonym (Livrädd)

Vågar inte skaffa p-piller

Jag vill skaffa p-piller, men har sådan ångest så det är inte klokt. Är livrädd för att gå till läkare och liknande och mår verkligen dåligt över detta. Vet att det låter fånigt, men så är det.

Nån som vet nån bra klinik i Stockholm? Vad gör man vid en undersökning? Hur går allt till? Vad behöver de veta för att kunna skriva ut p-piller? Allt som kan lugna mig mottages ytterst tacksamt.

• Svar på tråden Vågar inte skaffa p-piller
  • M C Catta

Du kontaktar barnmorskan/barnmorskemottagningen som tillhör din vårdcentral. Bara ringa till vårdcentralen eller kolla i telefonkatalogen.

Du bokar en tid hos barnmorskan för preventilmedelsrådgivning och sedan diskuterar du och barnmorskan olika alternativ som skulle passa dig. Hon kommer att ta ditt blodtryck och fråga om sjukdomar i familjen samt om du röker.

Har du aldrig gjort en gynekologisk undersökning brukar de flesta vilja att du ska göra en sådan (görs då där hos barnmorskan), men jag tror inte att det är ett tvång.

Sedan får du ett recept på p-piller som du sedan hämtar ut på apoteket! Jättelätt!

• MaddeK81

Hur gammal är du? Är du ung så rekomenderar jag dig att vända dig till nämsta Ungdomsmottagning. Där är dom väldigt varsamma och förstående.

• Little Pooch 05

Hej!

Forst och framst, vad ar det du ar radd for? Hur gammal ar du?

Sjalv fick jag p piller som tonaring, var inga som helst problem da jag gick till ungdomsmottagningen. Vad jag kommer ihag sa gjordes aldrig nagon gyn undersokning (om det ar det du ar radd for?).
    Det de fragar lite om ar val ditt sexliv (dvs, har du en stadig partner, om inte sa kommer de nog att prata lite om "sakert" sex: att du aven ska anvanda kondom), och generella halsa. Vissa typer av p piller passar ju inte om man har haft blodpropp (eller anlag till blodproppar) eller hogt blodtryck, t ex. De tar nog blodtrycket pa dig ocksa (en manchett som satts kring armen och pumpas upp till ett hart tryck som de sedan lattar tills de kan avlasa blodtrycket, gor inte ont). Visar det sig att p piller inte skulle passa just dig, kan de ju ge dig alternativ (p stav, p plaster, p spruta, sprial etc).

Om du har haft sex, sa kommer de nog att vilja att du gor ett cellgiftsprov. Kanske inte den dagen du ar dar, men att ni bestammer en tid senare. Detta ar dock en gynundersokning, dar de anvander en sorts stor tops for att na slemhinnorna i livmoderhalsen. det kan kannas lite, men gar fort och ar ju bara bra sa man kan halla koll pa halsan.

Om du ar inom en viss alder sa passar det ju bra att ga till ungdomsmottagningen, annars ar det bara att ringa barnmorskan i ditt omrade och hon kan hjalpa dig. Du kan ju aven namna att du har denna angest infor att traffa lakare/BM, sa kan de behandla dig lite varsammare. LYCKA TILL!

• Anonym (Livrädd)

Tack för era svar. Jag vet faktiskt inte varför jag är så rädd. Att bara gå in på sjukhus och vårdcentraler gör mig svimfärdig. Vågar inte svara på hur gammal jag är för jag skäms, men jag är ingen tonåring Har partner och längtar nu efter att slippa kondom, men vågar bara inte ta mig iväg.

• frecklefart90

Det är inte så ovanligt att man är rädd för en undersökning.
    Är en grej jag dragit mig för också, men sen när jag väl har varit där så var det inte alls så hemskt som jag trodde.
    Har bara träffat på rara och trevliga barnmorskor. och det går faktiskt rätt så fort.
    Enda som varit obehagligt att jag alltid får tvångstankar om att jag ska fisa dom i ansiktet och av den anledningen spänt mig lite, men det är mer komiskt i efterhand.

• Anonym (Livrädd)
    frecklefart90 skrev 2008-01-29 01:54:48 följande:
    Det är inte så ovanligt att man är rädd för en undersökning. Är en grej jag dragit mig för också, men sen när jag väl har varit där så var det inte alls så hemskt som jag trodde.Har bara träffat på rara och trevliga barnmorskor. och det går faktiskt rätt så fort. Enda som varit obehagligt att jag alltid får tvångstankar om att jag ska fisa dom i ansiktet och av den anledningen spänt mig lite, men det är mer komiskt i efterhand.
    Jo det är precis så jag är. Det går säkert bra när jag väl är där, men jag bygger upp såna hinder i mina tankar att det nästan blir mig övermäktigt. Dock är jag inte rädd för juat att fisa

Nån som provat Mama Mia? Varit inne på deras hemsida och tycker det verkar vara en trevlig miljö.
  • MaddeK81

Du behöver inte skämmas! Men om du aldrig har varit och genomgått en gynundersökning så är det hög tid. Har man kommit över en viss ålder (tror det är 25) så bör man lämna ett cytologprov med jämna mellanrum bl.a. Ring runt till olika ställen och prata med sköterskorna som svarar, berätta om din oro och fråga hur deras läkare är, är det ett bra ställe med förstående läkare och sköterskor så märker du det redan vid det samtalet tippar jag på, förhoppningsvis kanske du kan bli lite lugnad då!

Lycka till!

• frecklefart90
    Svar på #7
    Vet hur det känns.. tankar kan verkligen ställa till det.
    Säg innan att du är nervös så kommer dom ta hänsyn till det. Det kommer gå bra! Och du dom har sett hundratals underliv före dig... bara säger det, så dom lär vara van med det mesta.

(fisa grejjen är ingenting jag oroar mig för egentligen, dom tankarna kommer bara när jag sitter i stolen och dom undersöker mig. Då måste jag alltid hålla mig för att skratta nervöst.)
Svar på tråden Vågar inte skaffa p-piller