Hej!
Forst och framst, vad ar det du ar radd for? Hur gammal ar du?
Sjalv fick jag p piller som tonaring, var inga som helst problem da jag gick till ungdomsmottagningen. Vad jag kommer ihag sa gjordes aldrig nagon gyn undersokning (om det ar det du ar radd for?).
Det de fragar lite om ar val ditt sexliv (dvs, har du en stadig partner, om inte sa kommer de nog att prata lite om "sakert" sex: att du aven ska anvanda kondom), och generella halsa. Vissa typer av p piller passar ju inte om man har haft blodpropp (eller anlag till blodproppar) eller hogt blodtryck, t ex. De tar nog blodtrycket pa dig ocksa (en manchett som satts kring armen och pumpas upp till ett hart tryck som de sedan lattar tills de kan avlasa blodtrycket, gor inte ont). Visar det sig att p piller inte skulle passa just dig, kan de ju ge dig alternativ (p stav, p plaster, p spruta, sprial etc).
Om du har haft sex, sa kommer de nog att vilja att du gor ett cellgiftsprov. Kanske inte den dagen du ar dar, men att ni bestammer en tid senare. Detta ar dock en gynundersokning, dar de anvander en sorts stor tops for att na slemhinnorna i livmoderhalsen. det kan kannas lite, men gar fort och ar ju bara bra sa man kan halla koll pa halsan.
Om du ar inom en viss alder sa passar det ju bra att ga till ungdomsmottagningen, annars ar det bara att ringa barnmorskan i ditt omrade och hon kan hjalpa dig. Du kan ju aven namna att du har denna angest infor att traffa lakare/BM, sa kan de behandla dig lite varsammare. LYCKA TILL!