• Kuben

Erfarenheter av mycket sammandragningar tidigt? Hur har det gått för er?

Hej!

Skulle så gärna veta hur ni som har mycket sammandragningar tidigt har det. Har ni blivit sjukskrivna, inlagda, fått barn för tidigt - ja jag vill gärna veta allt om ni orkar dela med er!

Jag är bara i v 23, förra veckan drog mina sammandragningar igång under en natt. De kom var 10:e minut (ibland mycket oftare) och höll i sig upp till 30 sekunder. Orolig ringde jag till förlossningen, men jag var en dag ifrån att de tog emot mig.

Så dagen efter togs jag emot på gynakuten där allehanda test togs. Läkaren tyckte att det kändes som om livmodertappen var uppmjukad, men det visade sig inte på UL, som bara såg fint ut.

Fick bricanyl och sjukskrivning i 2 veckor - sedan skall jag, enligt den läkaren, gå tillbaka och jobba heltid igen. (?!)

Till saken hör att mitt första barn (snart 2 år) är född för tidigt, vattnet gick i v 31, men hon stannade kvar i 3 veckor till med medicinskhjälp och jag låg på sjukhus. Det blev naturligtvis en del tid på neonatal mm.

Innan dess fick vi dessutom 5 tidiga (fram till v 12) mf. Jag är självklart orolig och hade såååå hoppats på att få ett fullgånget barn denna gång!

Har någon av er bra/dåliga erfarenheter av mycket sammandragningar?

(Tilläggas ska kanske också att mina sammandragningar inte gör direkt ont - de känns inte som förlossningsvärkar.)

Kramar,

• Svar på tråden Erfarenheter av mycket sammandragningar tidigt? Hur har det gått för er?
  • Cheeky82

Jag blev sjukskriven 5:ed november för mycket sammandragningar. Har varit heltidssjukskriven sedan dess. Är nu i v.33+2 (idag). Var inne nu inatt med 5värkar/10 min. Fått bricanyl under de senaste månaderna och fick nu inatt med. Men enl. läkaren är det ingen fara om det skulle komma igång nu. Har avtagit aningen men har molande värk i mage och rygg.

Mina sammandragningar hade tills igår inte gjort ont direkt, men livmodertappen är påverkd och igår var jag öppen för 1 finger.

Hade jag varit dig hade jag begärt sjukskrivning av en annan läkare. Jag har med barn sedan innan och att både jobba 100% och ha ett litet barn att ta hand om på kvållarna hade jag ansett som för ansträngande om man har så tudiga sammandragningar. Det ansåg min läkare också.

Hoppas du får din sjukskrivning.

Lycka till!!

Mamma till CELINE 060613 gravid med SAVANNA
  • Kuben

Tack för att du delade med dig! - jag passade på att ställa några närgående frågor i din inbox, hoppas att det var ok.

• Flickan och kråkan

Har inte dina jobbiga erfarenheter, men vill ändå komma med lite uppmuntrande ord. Jag hade tidiga sammandragningar (första barnet) och fick åka in akut i v.24 eller 25 beroende på hur man räknar. Jag hade nästan gått 25 hela veckor. Sammandragningar var 3-4 minut. Läkaren försäkrade att det inte var någon fara, livmodertappen var opåverkad. Jag skulle återkomma om sammandragningarna förändrades. Han sa att det var väldigt olika det här med sammandragningar. En del, jag tydligen en av dem, kan ha mycket sammandragningar under större delen av graviditeten utan att det är något på gång. Det viktiga är att inte livmodertappen påverkas. Sammandragningarna, som inte var onda måste jag tillägga, fortsatte under hela graviditeten. Jag blev inte sjukskriven och fortsatte livet som vanligt. Var orolig i början, men när jag märkte att sammandragningarna inte blev kraftigare slutade jag oroa mig. Vår son tittade ut för en månad sen i v.37+2.

• Sussett

Hade tidiga sd vid min förraq grav. från v 24. Var inne på koll men allt såg bra ut och jag fick order om att vila. Gick sen med sd under resterande tiden, efter v 30 började de även göra ont och jag var övertygad om att bebisen skulle komma för tidigt. Hon föddes 3 dagar före bf efter ett par vecker med rejäla förvärkar och åtskilliga besök på förlossningen.

• trebarsmamma

jag hade oxså jätte mycket sammandragningar med trean, vart sjukskriven och fick brikanyl, tappen var opåverkad, jag gick 5 dagar över tiden, och alla trodde att han skulle komma tidigare

• tusseli

Har haft sammandragningar sedan v.22, ca 20-30 st/dygn, men det har rulla på som vanligt och är nu i v.33 och från 1 februari får jag 50% Hp så det ska bli skööönt att dra ner på tempot!

• N i n n i e

Under min första graviditet hade jag mycket sammandragningar tidigt, blev riktigt jobbigt nån gång i vecka 22-24. Jag blev sjukskriven heltid i v28 tror jag (blev liksom du stoppad med bricanyl) och var hemma resten av graviditeten med mkt sammandragningar hela tiden. Var sängliggande i princip. Födde dock på utsatt datum, så hon höll sig kvar därinne! Glad Nu är jag i v 14 och har g mkt sammandragningar, men de är inte besvärande. Hoppas slippa sjukskrivning denna gång. LYCKA till! Och uppsök läkare om det fortsätter, så du åtminstone får gå ned i tid!

• SvenThorstens

Hej!

Läs gärna min presentation och graviditetsblogg för mer information om min graviditet! Prematura sammandragningar och hotande förtidsbörd från v 23+1...md mycket sängliggande kom han i v 40+4!!!

Har en hemsida oxå där jag samlar på berättelser och länkar om för tidiga sammandragningar! Titta gärna in där!

www.pepping.se

Hoppas verkligen att det går bra för dej! Vänta inte för länge innan du ringer in om du är orolig för något! Bättre att ringa ofta än att gå hemma och oroa sej!

Stor kram!!!!!

• Johy

Har haft mycket sammandragningar sen v. 15 ungefär, ingen medicinering eller påverkan av tappen bara vila. 2 tidiga missfall tidigare. Den här gången har jag haft tur och haft en dr som lyssnat på mig och sjukskrivit mig, har varit hemma från mitt jobb sen v 8. Det känns som om det varit nödvändigt att vara hemma för att klara den här graviditeten. Är nu i v 39+4, och har nu mindre sammandragningar än vad jag haft nånsin tidigare under graviditeten! Så min rädsla för att bebisen ska komma för tidigt har nu övergått i rädsla att den inte verkar vilja komma alls längre... Lycka till och tänk på dig själv och din lill* i första hand, stå på dig om det känns som om jobbandet påverkar dig och graviditet negativt!!!

• Copy Cat

En riktigt dum fråga till er alla som har svarat och uppger att ni har haft mycket sammadragningar tidigt i graviditeten. Jag undrar om era sammandragningar har känts av eller är sammandragningarna inte så kännbara? Jag undrar mest då jag har hört att man kan ha sammandragningar utan att i princip veta om det själv.

Svar på tråden Erfarenheter av mycket sammandragningar tidigt? Hur har det gått för er?