• wiem2

Ska tärnor själva betala för sina klänningar på bröllop??

Ska man som tärna själv behöva betala för sin utstyrsel på ett bröllop eller ska bröllopsparet betala detta?

• Svar på tråden Ska tärnor själva betala för sina klänningar på bröllop??
  • Butterscotch

Enligt "traditionen" så är det en ära att bli tillfrågad som tärna och därför ska man betala sina egna kläder.

Jag tycker såhär: om brudparet har några som helst krav på hur kläderna ska se ut (modell/färg etc) så får de bekosta kläderna, om man själv får välja vad man ska ha på sig kan man gott betala själv också. Då kan man ju välja något fint som man vill ha på sig fler gånger, och det blir ingen skillnad mot ifall man varit bara en "vanlig" bröllopsgäst.

• Tohru Honda

Det beror ju helt på, om tärnan själv får välja helt och hållet, så kan ju tärnan betala. Om brudparet vill att tärnan ska ha en speciell klänning, så får brudparet betala.

• minbebis76

Vet inte om det finns någon given regel för det. Jag var tärna på en utav mina bästa vänners bröllop.
    Dom stod för håruppsättning, bukett och via kontakter fick vi klänningarna uppsydda. Vi tärnor stod för tyget och skor.
    Jag hade kunnat tänka mig att betala mer på klänningen förutom tyget men det var också en klänning man kan ha annars och jag resonerade som så att en klänning skulle jag ha till deras bröllpp oavsett om jag var tärna eller ej. Plus att det är en stor ära att få vara tärna så det hade inte gjort mig något.
    Om brudparet har riktigt bestämda åsikter om vad man ska ha på sig och att man i princip aldrig kommer att kunna använda plagget mer kan jag tycka att dom ska stå för den största delen av kostnaden i alla fall.

• Mizz Turko

Det beror på, alla gör olika.

Det är schysst att betala för tärnornas utstyrsel, om man har valt dem själva som tärnor och bestämt vilken klänning/utstyrsel de ska ha. Annars kanske en del av summan går ju också bra.

Om man inte har råd, så kan man ju tala om det för tärnorna så får de avgöra själv om de då vill vara tärnor, för deras utstyrsel kostar en massa också och det är inte kul att lägga ut 2-3000 kr för att vara tärna en dag. Även om äran är viktigast, så kanske inte alla har råd.

• LeWi

Traditionellt är det brudtärnan som ska stå för sin klädsel.
    Att vara brudtärna är ju ett hedersuppdrag och då får man punga ut lite för äran.

Nu för tiden är det nog ofta så att om brudparet vill bestämma vilken klänning tärnan ska ha så betalar de för klänningen - Får tärnan själv välja klänning så betalar hon.

I reject you reality and substitute my own.
  • Silence is golden
    Butterscotch skrev 2008-01-29 10:57:24 följande:
    Enligt "traditionen" så är det en ära att bli tillfrågad som tärna och därför ska man betala sina egna kläder.Jag tycker såhär: om brudparet har några som helst krav på hur kläderna ska se ut (modell/färg etc) så får de bekosta kläderna, om man själv får välja vad man ska ha på sig kan man gott betala själv också. Då kan man ju välja något fint som man vill ha på sig fler gånger, och det blir ingen skillnad mot ifall man varit bara en "vanlig" bröllopsgäst.
    Har du någon länk till det du refererade?
  • Tensia

brudparet står väl för det tror jag om det inte sägs något annat.

• Tohru Honda

Därför man aldrig ska vara brudtärna helt enkelt.

• Arcoiris

Jag tycker samma som många redan skrivit: om brudparet bestämmer kläder så betalar de, om tärnan själv väljer kläder så betalar hon själv.

• mia21

Vi betalade inte klänningarna...däremot stod vi för buketterna och marskalkknapparna. Men vi hade inga krav på hur våra tärnor skulle se ut och det bästa var att de såg naturliga ut

Men det är så olika på hur man gör.

• Goliz

Vad gör en tärna?
    Har du blivit tillfrågad att vara tärna?
    Grattis! det är ett hedersuppdrag!
    Tärnan är vanligtvis en yngre syster eller nära vän till bruden, oftast ogift, vars främsta uppgift, förutom att anordna en rolig möhippa, är att vara med och hjälpa och stötta bruden på hennes stora dag.

När det gäller din klädsel för detta speciella tillfälle bör du diskutera det med bruden så tidigt som möjligt.
    De kan ha önskemål om klänningsmodell och färg, och eftersom det anses vara en ära att bli utsedd till tärna är det ingen självklarhet att brudparet står för utgifterna kring din klädsel.
    Om de har väldigt speciella önskemål, så brukar det i regel vara så att de erbjuder sig att betala för klänningen, eller i alla fall bidra med pengar till den. De kan också stå för t.ex. håruppsättning och/eller make-up.
    Om du har skral ekonomi så bör du emmellertid fråga paret så tidigt som möjligt vilka utgifter du förväntas stå för, så att du inte upptäcker i sista stund att du inte har råd!

Från www.brudobrollop.se

• PicaGirl

Jag betalde min tärnas klänning. Hennes ekonomi var dålig och jag violle verkligen att hon skulle vara min tärna, alltså betlade vi.

Annars säger traditionen att tärnan står för kläderna själv.

/PicaGirl

Svar på tråden Ska tärnor själva betala för sina klänningar på bröllop??