• Kassie

"svensk pedagogik" med utländsk pappa, fungerar det?

är det nagon mer än jag som bor utomlands med utländsk man och känner sig lite ensam i sina tankar kring barnuppfostran? Min man tycker som de flesta andra i södra europa att det kan vara behövligt att ge sitt barn smisk i rumpan eller pa handen om det är nagot allvarligt fel som barnet har gjort och inte lyssnar pa ord. Dock vet han att jag är totalt emot detta som de flesta andra svenskar och vet att han inte "far" göra detta för mig. Jag vill betona att det han inte menar att sla hart utan för hans skull sa handlar det om att "klappa" och markera att det är nagot fel som barnet har gjort. Trots att han inte skulle göra det eftersom han vet vad jag tycker och känner sa känns det jobbigt att han tycker att det vore helt ok precis som alla andra "sydlänningar" som jag träffar. Jag känner mig helt ensam med mina asikter men försvarar dem vid varje diskussion för att i förhoppningsvis lyckas omvända nagon.

• Svar på tråden "svensk pedagogik" med utländsk pappa, fungerar det?
  • Kornblume

Ja, min man skulle använt sig av fysiskare uppfostringsmetoder om det inte vore för mig. Smisk tror jag inte, men tex nypa tillbaks om barnen nyps tex. Men han accepterar min standpunkt, eller jag har tom lyckats "omvända" honom sa att han tror att det är hans egen ide!

• Karinski

Vi har haft ratt livliga diskussioner om detta hemma Hans syskon daskar till sina barn pa rumpan och jag har gjort klart for honom att jag INTE kommer acceptera att han daskar till lilleman. Det hanger lite i luften, men jag tror att han har insett att det finns andra alternativ. Hans familj tycker verkligen att jag ar the-odd-one-out De ar underbara, men jag haller inte tyst med vad jag tycker!

• Kassie

Kul att höra att det är nagon som har lyckats! Smart kvinna och lata honom tro att det är hans idé!! Det är precis som du säger ang. att nypas etc sa verkar det som om manga söderut i allmänhet vill betée sig likadant som barnen istället för att förega med gott exempel, helt otroligt och barnsligt tycker jag!Min man blir tex sur när var dotter inte vill pussa honom pa kinden! Själv hade man ju bara skrattat och sagt "kom hit din lilla fialotta sa jag far ge dig en kram" eller liknande.

• Karinski

Det ar in bara soderut det ar vanligt med fysisk bestraffning. Min man ar fran NZ/Australien, vi bor i London och nastan alla vara vanner tycker det ar jag som resonerar konstigt. Jag har verkligen haft heta diskussioner om detta! Min installning ar inte lika svart-vit som den var tidigare. Uppenbarligen ar inte alla barn som far dask i rumpan osakra och underkuvade, MEN jag kan inte heller se att det finns nagra fordelar.

• Kassie

Jag antar att vi svenskar eller nordbor är ganska ovanliga (ovanligt bra,ha,ha). Ja usch da vi kommer in pa ämnet sa blir det heta diskussioner här ocksa, bade mellan mig och mannen och med vänner. Värst är dock diskussionerna mellan mig och min man eftersom det är vi som ska tillsammans uppfostra vart barn. Jag blir sa trött pa att vi ska vara sa olika när det kommer till denna fraga och jag ifragarsätter mig om jag har valt rätt (man alltsa). Kanske löljigt att ifragasätta sin relation pga en fraga men den är sa viktigt tycker jag.

• Kornblume

Eller när barnen har separationsangest fran mig, och inte ville att jag skulle ga nagonstans, sa förväntade han sig ett tag att jag skulle smyga iväg utan att berätta att jag skulle ga! No!!
    Söderut o söderut, Tyskland är ju söder om Sverige iallafall!

Det värsta är att jag läser o läser o läser om hur barn fungerar enligt olika författare, och min man har aldrig öppnat en bok. Emellanat far jag honom att läsa kortare artiklar genom att lägga dom pa tangentbordet.

• curro

Verkligen ár ni inte ensamma om kulturkrockar som det hár med att "en dask i rumpan tar ingen skada av". Mina barn har váxt upp utan daskar och jag har tagit till andra metoder för att fá dom dit jag ville. Tex. när man áter sá sitter man vid bordet och springer inte omkring med maten. Gjorde dom inte det sá tog ja helt enkelt bort tallriken för dom . Det tog inte láng tid innan vinken uppfattades. Idag är det dom som kritiserar kusinerna som tar 1.5 tim pá sig fÖr att áta sin bocadillo. Den ene cyklar ett varv runt bordet, stannar till och tar en tugga och cyklar sedan vidare. Inget hit i várt hem precis. En annan ár ett máste att sitta med bilbáltet pá annars kan inte bilen kóra. Oándligt mánga historier kan jag bjuda pá...

• Karinski

Samma problem har. Det spelar ingen roll att man sjalv ar palast om inte ens partner tar del av samma fakta.

• curro

Hur kan en fÖrálder godta att en femáring ságer att hon inte vill borsta tánderna, berátta detta fÖr andra mammor och till rága skratta át det? Alla hár undrar varför jag gár med barnen till tandlákaren en gáng om áret, dom har ju inga hál... Kan det vara just fÖr att fórebygga...

• Kassie

Precis, tyckte att jag var lite mer pedagogisk än min man innan vi fick barn men nu är det ännu värre eftersom jag sedan jag var gravid läser alla möjliga böcker etc om barn medan han inte ens har läst en rad. Kontentan av det hela blir att jag utvecklas och lär mig mer ang barn och han star kvar där han var förrut. Om det beror pa att han är utländsk eller för att han är man det spelar ingen roll, problemet kvarstar ända!

Svar på tråden "svensk pedagogik" med utländsk pappa, fungerar det?