• LevaLivetNu

Degenerativa förändringar-ont i ryggen

Har efter röntgen utlåtande fått höra att jag har "åldersförslitningar" i bröstryggen mellan 10:e-11 :e kotan. Ska få ett träningsprogram av sjukgymnasten för att bygga upp ryggen. Har någon liknande bekymmer o kommer smärtan att avta??

• Svar på tråden Degenerativa förändringar-ont i ryggen
  • LevaLivetNu

Puffar lite..............

• cirpen

Absolut det finns goda hopp!

Det är så vanligt med degenerade diskar. De blir ju slitna med åldern. Jag har lidit hela hösten och vintern, till slut låste sig dessutom ett par kotor. Jag har nu gått på sjukgymnastik, och med rätt rörelser så blir det bättre och smärtan gick över för mig.

Det handlar ju om att diskinnehåller buktar ut eftersom diskarna med tiden blir slitna och får sprickor. Det är det som smärtar, främst på morgonen eftersom diskarna suger upp vätska på natten.

Med rätt övningar och rätt hållning så trycker du tillbaka diskarna och det blir bra igen.

Förutom träningsprogram, se till att få hem övningar för att böja diskarna rätt igen.

• LevaLivetNu

Oh, vad bra det låter. Någon med erfarenhet av detta. Jag vaknar ju varje natt-tidig morgon och har jätteont, svårt att hitta en skön ställning att somna om i. Ska träffa sj. gymnasten på mån.

Svar på tråden Degenerativa förändringar-ont i ryggen