• Anonym

Någon som har erfarenhet av cancer i tjock-/ändtarmen??

Min sambo har fått diagnosen rektalcancer. De säger att cellgifterna plus strålningen kan ge sterilitet samt operationen kan ge potensproblem samt utebliven ejukalation. Någon här som varit nära detta och hur har det gått med eventuella komplikationer efteråt??

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av cancer i tjock-/ändtarmen??
  • Anonym (dotter)

min pappa fick den diagnosen idag....
    är jätteledsen...
    vet ingenting om vad som händer, eller vad det handlar om eller nånting...

hoppas du och din sambo har det bra..

• Anonym

Usch vad jobbigt....ska själv undersökas för samma....så ledsen för er skull....vad har läkarna annars sagt?

• Anonym (dotter)

dom har inte sagt så mycket... bara att dom kom ju på det tidigt och det är ju bra...
    han ska operera bort det om 2-3 veckor, och röntgas för att se om det finns mer nån annanstans, och så tog dom prover i tisdags för att se om den är elak eller god.

när ska du undersökas?
    och varför, om jag får fråga...? jag menar, vad har du för symptom? pappa märkte det bla för han kände sig nödig HELA tiden...

• Anonym

Jag har lite ont liksom inne i rumpan... sen så blödde ´jag lite när jag torkade mig.....
    Nu väntar mer undersöknigar

• Anonym (dotter)

jag håller tummarna för dig att det inte är nåt farligt...

pappa ska in redan på onsdag och röntgas, så allt går ju väldigt fort och det är ju bra... fast oroväckande...

• Anonym

Jag hoppas att det går bra för er och era nära och kära.
    Min pappa opererades för tjocktarmscancer för två år sedan, han fick ta bort 70% av tjocktarmen och gick på cytostatika i lite mer än ett halvår efteråt.
    Vi fick reda på att han var sjuk kvällen innan julafton...
    Idag mår han dock bra, men får gå på kontroller vilket känns skönt.

Styrkekramar

• Anonym

Hej,

Min svärfar drabbades att ändtarmscancer för snart 1 år sedan. Hans tumör satt så pass långt ner, nära den inre slutmuskeln. Han fick strålas 25ggr, efter det blev det operation. För hans del blev det en stomi, dvs en påse på magen och analöppningen syddes ihop.
    Han mår idag bra och säger själv att han kan inte ha det bättre. För så som han mådde innan han fick veta att det var cancer var inte kul. Visste inte om han skulle kunna gå ut eller så, för han fick springa på toa flera gånger på fm. Sen var det ju så att vart han än begav sig, var han i behöv av en toalett.
    Vad beträffar sterilisering, potens och dylikt är nog olika beroende på vart tumören sitter och hur stort område som måste strålas. Vet att man på Apoteket kan få tag på broschyrer om ändtarmscancer.

Styrkekramar till er alla från,
    svärdottern

• Anonym

EN bekant till mig har detta.... han är jättedålig och har varit det i många månader nu, de kom på detta tidigt med men... han är verkligen dålig så vi vet inte...

• Anonym (dotter)
    Anonym skrev 2008-04-05 10:04:11 följande:
    EN bekant till mig har detta.... han är jättedålig och har varit det i många månader nu, de kom på detta tidigt med men... han är verkligen dålig så vi vet inte...
    usch, jag hoppas verkligen att det går bra, att det går bra för oss alla som skrivit i denna tråden!

jag vill inte detta, vill inte va i denna situation som jag är!!
    vill ha min pappa, och jag vill att min son ska ha sin morfar!
    jag är så ledsen, får nästan panik när tankarna skenar iväg...
  • Anonym (dotter)

oj va många puffar det blev...
    inte meningen...

dela gärna med er...

• Anonym (dotter)

min pappa röntgade sig i onsdags, dom röntgade hela buken och lungorna för att se om det spridit sig vidare..
    han fick svar på lungröntgen igår och där fanns det inget i alla fall! åh va skönt, EN bra sak i allt elände...
    nu väntar vi på svar på resten av buken, tydligen är det olika läkare som tittar på det, därför får han svaren vid olika tillfällen...

hur går det för er andra som skrivit här?

• Anonym

Jag väntar fortfarande på tiden till koloskopin! Känns som en evighet....doktorn säger att jag inte ska oroa mig, men man kan ju inte låta bli=(

• Lottis77

Min pappa är sjuk i tarmcancer, och för hans del går det tyvärr inte att bota. Han har haft det i ett och ett halvt år, blivit opererad, men inte fått vidare behandling eftersom han är i fysiskt dåligt skick och dessutom närmare 80 år gammal. Det har spridit sig till buken och levern, så i vårt fall vet vi att det är obotligt.

Men jag antar att yngre patienter har större chanser att klara av sjukdomen.

Min bonuspappa har blivit stomiopererad för godartade förändringar och är idag frisk.

Mamma till Hugo 050910 och väntar lillebror i maj-08
  • Anonym (dotter)
    Lottis77 skrev 2008-04-11 11:25:00 följande:
    Min pappa är sjuk i tarmcancer, och för hans del går det tyvärr inte att bota. Han har haft det i ett och ett halvt år, blivit opererad, men inte fått vidare behandling eftersom han är i fysiskt dåligt skick och dessutom närmare 80 år gammal. Det har spridit sig till buken och levern, så i vårt fall vet vi att det är obotligt. Men jag antar att yngre patienter har större chanser att klara av sjukdomen. Min bonuspappa har blivit stomiopererad för godartade förändringar och är idag frisk.
    usch va hemskt... vet inte vad jag ska skriva till dig men jag skickar styrkekramar till dig!
  • Anonym (dotter)
    Anonym skrev 2008-04-11 10:31:29 följande:
    Jag väntar fortfarande på tiden till koloskopin! Känns som en evighet....doktorn säger att jag inte ska oroa mig, men man kan ju inte låta bli=(
    nej jag förstår dig, att du är orolig, men vi måste hoppas och tro på det bästa!
    skickar lyckönskningar och styrkekramar till dig med.
  • Anonym (dotter)

pappa fick svar på röntgenplåtarna idag...
    lungorna va friska men han har cancer i levern och i magsäcken också...
    men läkaren sa att dom förefaller godartade...?... vet inte om dom ser lite olika ut på röntgen eller vad hon grundar det på??

den tumör han har i tarmen va elakartad...

...ledsen...

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av cancer i tjock-/ändtarmen??