• mysisen

Ont som f*n efter äggplock är det normalt??

hade 20 äggblåsor och fick ut 13 ägg varav 6 befruktades. dag dagen efter äp har jag riktigt ont i magen, är svullen coh öm plus att det trycker på och jag kan knappt gå, är det normalt?

skall jag göra et imorrn kan de göra det om jag är svullen och har eventuell vätska i buken? är det farligt med vätska, eller kan det försvinna av sig själv?

är det normalt att ha så ont att man ej kan gå dagen efter äp?

• Svar på tråden Ont som f*n efter äggplock är det normalt??
  • Dalwhinnie

Jag tror det dessvärre...
    Alltså alla har ju olika smärtnivåer men jag gjorde mitt andra IVF i november, och jag hade jättesvårt att gå, men det var iofs på kvällen samma dag.
    Dagen efter var liiite bättre, men ont som tusan hade jag !
    Att man är svullen är ju inte heller konstigt efter ett sånt ingrepp, men däremot vet jag inget ang vätskan...
    Har du fått det?
    Lycka till hur som helst!

• isisisis

Det är normalt.
    Alla har det olika.
    Jag hade inga problem alls dagen efter.
    Vilade några timmar samma dag och låg och kikade på film.
    Sen var det som vanligt,men jag var lite försiktigare bara.

Ta det lugnt.Vila,Det går över!

• HelenaS77

Jo, jag hade oxå ont som 17. Det visade sig att jag var överstimulerad. Alltså en del vätska i buken. De valde att ändå sätta tillbaka ett ägg. Det tog sig och allt tog fart. Fick tappas på över 25 liter vätska ur buken (7ggr), låg inne 5v på sjukhus. Nu ska du inte oroa dig eftersom detta typ aldrig hänt ngn innan. Jag var ngt slags unikt fall. Men det är ganska allvarligt tillstånd och det finns inte så mkt forskning om det. Jag är glad att jag överlevde om jag säger så. Men som sagt. Du kommer absolut inte drabbas av samma sak. Däremot kan det va så att om du har vätska i buken att de väljer att inte sätta tillbaka ett ägg just nu. Men jag hoppas ju att de gör det eftersom "färska" ägg ofta tar sig. Om du har så ont så du inte kan gå så låter det som du är lite överstimulerad plus att äp kan ömma rejält, kan va både och. Vätskan ska försvinna av sig självt men om ägget de sätter tillbaka tar sig så kan symtomen förvärras, det är därför de inte vill sätta tillbaka om man är överstimulerad. Jag tror de ändrade en del om detta efter mitt fall. var inte orolig, men om du får svårt att andas skulle jag åka in direkt. Lycka till nu! / Helena

• Lovebug

Om man har många ägg så är det tyvärr vanligt att man har väldigt ont. Se till att dricka massor av vatten, minst 2 liter om dagen för att förhindra överstimulering och ta en alvedon om du vill ha lite lindring.

• Freja08

Jag hade också jätteont efter äggplock (hade närmare 20 blåsor och plockades också på 13 ägg om jag minns rätt). Jag var mer eller mindre helt sänkt i 3-4 dagar, gick som en gammal tant och fick mest ligga i sängen och vila. Jag var på besök hos min läkare två gånger efteråt, de kollade VUL och konstaterade att jag hade vätska i buken, men jag behövdes inte tappas på vätska. Mina tarmar trycktes upp av vätskan så att jag fick lite svårt att andas och min mage var rejält svullen, kände mig nästan gravid. Jag käkade maxdos alvedon i en hel vecka... Jag fick också diagnosen "överstimulerad", men mina hormonvärden var ändå ok, så jag var inte så kraftigt överstimulerad. Det höll i sig i ganska precis en vecka, sen la det sig. Det var inga problem för mig att genomföra ET och jag blev gravid sen också (är i vecka 9 nu), så såhär i efterhand känns det förstås ändå som om det var värt det! Lycka till!

Svar på tråden Ont som f*n efter äggplock är det normalt??