Behöver man vaccinera ett 7-månaders barn om man ska till Spanien 2 veckor?
Behöver man vaccinera ett 7-månaders barn om man ska till Spanien 2 veckor? Hon är 5 månader nu, kommer vara 7 månadre när vi åker.
Behöver man vaccinera ett 7-månaders barn om man ska till Spanien 2 veckor? Hon är 5 månader nu, kommer vara 7 månadre när vi åker.
Nej! vad skulle ni vaccinera mot menar du....
Hihi... Frågade ungefär samma sak precis nu när jag såg denna tråd. Lustigt.
Kollade på en vaccinationsguide på nätet vilka vaccinationer bör jag ta om jag åker till Spanien. Där stod det så här:
Grundskydd
Inför resan bör du kontrollera ditt grundskydd, det vill säga att du är vaccinerad mot difteri, stelkramp och polio. Även vaccinskyddet mot mässling, påssjuka, röda hund, kikhosta och Haemofilus influenzae typ b (Hib) bör ses över, framförallt när det gäller barn. Vaccinering mot samtliga dessa sjukdomar ingår i barnvaccinationsprogrammet.
Vet bara inte om ett 7-månaders barn hunnit få ett fullt skydd mot dessa sjukdomar ännu genom barnvaccinationsprogrammet.
Den sista sprutan får dom runt ett års kontrollen!!
Vi ska åka till bulgarien på Filips ett års dag i juni och våran bvc-tant tyckte att han skulle få sin sista spruta en vecka innan så han var fullt skyddad..
Men det finns ju många som reser med spädbarn så egentligen vet jag faktiskt inte...
Man behöver i alla fall inga andra vaccinationer om man åker i europa som typ tbc eller gulsot!
Ring bvc ovh fråga vet ja!!
Hej hopp!
Jag har frågat våran BVC sköterska om Edvin behöver något extra vaccin när vi ska till Spanien och han behövde INTE det.
Nu blev jag orolig. Vi ska resa till Kroatien om 1 vecka när Isak är 6 månader och han har ännu inte fått sin 5 månaders vaccination (bl a pga öroninflammation). BVC-sköterskan påstod att det inte var någon fara. Hur har ni gjort som rest med barn som ej fått 5 månaders-vaccinationen?