• Anonym (orolig)

Om man jobbar inom vård och har MRSA får man jobba med patienterna

Om man jobbar inom vård som sjuksköterska och blir smittad med MRSA får man fortsätta och jobba med patienter. Där jag jobbar har vi en patient som har en agressiv form av MRSA och vi som jobbar där visste inte om det. Så vi har inte skyddat oss, okej man har spritat händerna efter att man har varit med patienten, men igår fick vi reda på att hon är smittad och det är en aggressiv form av MRSA och idag fick alla som har varit i kontakt med henne ge ett MRSa prov. Nu är jag orolig att jag har blivit smittad. Jag hoppas jag får svar utan et.

• Svar på tråden Om man jobbar inom vård och har MRSA får man jobba med patienterna
  • Anonym

Hej, nej du få inte jobba då. Men mrsa går över så du få vänta några månader tills de försvunnit på dig. Du få ju antagligen lön som vanligt men att du går hemma o tar prover då o då. Men ja tro inte du har det !

Ja va pers. assistent över en som hade mrsa, o då va de väldigt väldigt mkt hygineskt o ja fick alrig smittan.

Håller tummarna att ni inte fått den tråkiga smittan. Kram

• Anonym (infusk)

vi hade 2 på mitt jobb som fick de och de blev avstängda med full lön. så nej jag tror inte du får jobb.

tror som första inlägget att du inte är smittad!
    men mycket dåligt att ni inte fått någon info

• Anonym (orolig)

MRSA är en typ av bakterie som har utvecklat resistens mot ett sist antibiotika grupp. Om man får en infektion av MRSA bakterie så måste man bli behandlad av andra typer av antibiotika men oftas får man biverkningar av dem och de är även dyra.

• Anonym (orolig)

Jag menade mot ett visst antibiotika grupp.

• Skärgårdens skönhet

Sist och slutligen är det väl egentligen inte så himla smittsamt? Väl? Har fått för mig att det ska ganska mycket till för att man ska råka bli smittad. Det är som med HIV. Risken att drabbas är väldigt liten även om man utsatts för smitta. Kommer inte ihåg några siffror, men procentuell risk att smittas är otroligt mycket lägre än om man utsätts för smitta av tex hepatit C.
    Så om det nu tröstar; håller tummarna att du inte blivit smittad!

• arianne03

Och sedan får man ju inte glömma att MRSA "bara" är vanliga stafylokocker! Och de klarar de flesta av att bli friska ifrån, utan antibiotika. Problemet är ju om man är asymptomatisk bärare, och därmed kan smitta andra. Då får man ta till de antibiotika som faktiskt fortfarande fungerar.

• Anonym (orolig)

Det stämmer att det inte är så smittsamt normalt men vi fick reda på att det var en aggresivare form av MRSA än normalt och att en annan patient på avdelningen som hon hade varit på innan hon kom till oss hade blivit smittad på grund av den här patienten. Det var därför det blev ett spektakel när vi fick reda på det. Vi har halvt isolerat avdelning på grund av det här, det menas att inga besökare får komma på avdelningen. Våran Cheföverläkare ordinerade MRSA på personalen.

• Anonym (orolig)

Chefläkaren ordinerade prover på personalen.

• Anonym (orolig)

Jag har inte haft med MRSA att göra så länge jag jobbade i Sverige och i ett svenkt sjukhus, men nu har jag jobbat i cirka 5 månader utomlands och vi har en hel del patienter som som har MRSA. Dom har rutin att man tar MRSA prover här.

• Anonym (infusk)

Bra att ni ska ta prover!
    det gör vi alltid när vi haft en mrsapat på avd, vilket är ganska ofta.

mrsa är tyvärr väldigt vanligt utomlands. vi i sverige har tur som inte har så jätetmycket men det gäller ju att hålla på rutinerna och inte släppa efter

Svar på tråden Om man jobbar inom vård och har MRSA får man jobba med patienterna