• Quenta Silmarillion

En fråga om akvarium...

Jag ska köpa mig ett nytt akvarium, nya tillbehör, nytt grus, nytt allt (förutom två små fiskar som får följa med från det gamla) och då undrar jag ifall vattnet kommer att bli för rent i det nya akvariumet för att jag ska kunna slänga i en slamkrypare direkt? Den lever väl bara på alger och det tar ju ett tag innan det bildas såna i vattnet, så jag svälter väl ihjäl den stackaren om jag skaffar en direkt! Vad tror ni?

• Svar på tråden En fråga om akvarium...
  • werner

Inne på www.zoopet.com står det hur mkt som helst om akvarium. Kanske hittar du nåt svar där..

Är du osäker får du väl vänta med å inhandla en algätare tills akvariet hunnit "gotta till sig" lite..... Fast jag tror nog att de äter "vanlig" mat med, jag har för mig att min gjorde det iallafall... (länge sen man hade fiskar..)

Lycka till!

• Linda

Över huvudtaget ska man vara försiktig med att slänga i en massa fiskar på en gång (det har jag bittert fått erfara). Helst ska man vänta ett par veckor innan fiskarna åker i.....fast vem orkar det? Men tippset är iaf mycket växter och lite fiskar i början. Jag tror som werner att slamkrypare klarar sig bra på vanlig fiskmat också och om inte annat så går det rätt fort att få till lite alger och en vecka klarar de sig ju utan mat om det är så....

• Quenta Silmarillion

Linda- vad händer annars? *okunnig*

• Linda

För oss så dog alla fiskarna...inte så ql

• Quenta Silmarillion

Werner, tack för länken, tyvärr är jag lite trögfattad, förstod inte så mycket om doppvärmarna. Har en guldfiskskål just nu så jag har ingen sån, men nu ska jag köpa ett 100-liters akvarium, finns det olika stora värmare eller kan jag köpa vilken som helst? Och står det på dem hur man ställer in dem till rätt temperatur?
    Linda: tråkigt för fiskarna! Tänkte dock ha mina två småttingar ensamma ett par veckor, och sen slänga i ett par till, så då kanske det fungerar...

• Indigo

Jag hänger på din akvarietråd med en annan fråga eftersom jag funderar på att skaffa ett sötvattensakvarium och bygga upp det från grunden. När jag har läst en del hemsidor om akvarium verkar det här med vattensammansättningen som en hel vetenskap. Jag hade akvarium för flera år sen och kan inte minnas att jag höll på så mycket med sånt.
    Ni som har akvarium, hur gör ni? Är de kanske lite överambitiösa på de där hemsidorna?

• Sofie

Jag har haft ett 375 liters som bebotts i olika omgångar av Malawi ciklider och Tanganyika ciklider, samt en omgång med blandade sydamerikanska sorter. Detta med vattensammansättningen ja - jag mätte aldrig pH eller så, utan använde faxestenar för att få vad jag trodde var ett ok pH.
    Färgerna på fiskarna brukar komma fram om man sköter om vattnet väl.
    Jag är faktiskt ganska sugen på ett nytt lite större, gärna med en Back to nature bakgrund - helst Amazonas.. Vore spännande att prova på diskusar, även om de generellt sett är mer svårskötta.

• Sofie

Quenta Silmarillion: det finns mat till malen i tablettform, bara att stoppa ner i akvariumet (höll på att skriva malkulor )
    Det brukar stå på doppvärmarna hur man ställer in dem, fråga i akvarieaffären så du får rätt storlek.

Att man egentligen ska vänta med att stoppa i fisk i nytt akvarium är att det bildas nitrit av "avfallet", då det inte hunnit byggas upp någon ny biologisk bakteriekultur. Nitritet kan fällas ut och sätta sig på fiskarnas gälar, och så kvävs de. Om man fuskar kan man se efter några veckor att fiskarna "kliar sig" mot botten, då har man utfällning i vattnet.
    Mina fiskar har dock alltid överlevt när jag småfuskat med för stort vattenbyte etc..
    En sak att tänka på när man kommer hem med ny fisk från akvarieaffären är att inte kontaminera det egna vattnet med affärens, flytta över fiskarna men inte vattnet i påsen.

• Toffsan

Hej, precis som Sofie säger så måste man nästan vänta iallafall minst tre dagar för att vattnet skall få bra bakterier i sig. Men har du ett gammalt akvarie kan du ju föra över vattnet därifrån.

Sofe---- är också sugen på en back to nature bakgrund, de är så dyra bara. Vi har bara ett 225 liters och det bara jäklas med oss. Det vill säga växterna gör det, hur gör du för att växterna inte skall bli så fula. Fast du kanske inte har några växter eftersom du har ciklider?

• Sofie

Toffsan: Jag har inget akvarium nu tyvärr, vi sålde det när vi flyttade.
    Jag hade också stora problem med växterna, men jag tror att en del av lösningen är att skaffa bra malar som klarar att hålla efter. (Jag hade främst problem med algväxt på växterna, sedan grävde iofs cikliderna upp en och annan växt ) Man kanske måste satsa på plastväxter?

Vad har du för fiskar?

• Toffsan

Sofie

För tillfället är akvariet pinsamt eftersatt. Är liksom inte lika kul när det inte vill ta sig med växterna fast man köpt expertfiskar och allt.

Jag har praktbotior, siamesiska algätare, sorgmanteltetror, neontetror, pandamalar och tja vanliga malar med horn, kommer inte på vad det heter för tillfället. Hade ciklider förrut (påfågel) men de dog tyvärr.

• Mausiii

Sofie
    Nu blir jag nyfiken... Vad har du (haft) för Tanganyika-ciklider?
    Har precis slutat med mitt akvarium för jag orkade inte längre ta hand om vattenbytena och det med tunga maggen och allt. (Kommer givetvis att återuppta akvariehobbyn när jag inte står ut utan)

Själv har jag mest haft Julidochromis marlieri (mina favoriter), J. regani, J. ornatus, Prinsessan av Burundi, Apelsinciklider, Hästnosar och nån mysko munruvare som jag inte kommer ihåg namnet på...

Svar på tråden En fråga om akvarium...