• cosmonova

Nån som har en pomeranian (dvärgspets)?

Jag är jätte sugen på att skaffa en liten pomeranian! Nån som vet hur mycket de brukar kosta ungefär? Hur dom är i sättet o.s.v? Har hittat en kennel där jag bor som ska få valpar snart.. Funderar på att slå en signal dit :)

• Svar på tråden Nån som har en pomeranian (dvärgspets)?
  • Kickiliina

Jag har haft en hane som hadee väldigt stark könsdrift och var översexuell... Han pinkade inne i parti och minut då vi oxå har tikar av annan ras. Hade honom i drygt ett år mellen 2-3års ålder sen fick jag nog... Jag var tvungen att omplacera honom. Skulle kunna tänka mig en tik i framtiden men absolut inte en hane.... Det är en stor hund i en liten kropp. Om jag ska beskriva min kille med tre ord så blir det: Skällig, ranghög & sexgalning...

Många jag har pratat med säger samma sak om pomeranian hanar...
    Tikarna därimot verkar vara hur mysiga som helst. Naturligtvis är det inte ett könsstyrt beteende utan handlar mycket om uppfostran OCh om vilken individ du har att göra med. Min hane hade levt med ett helt gäng småhundar i kompostinhägnad sina 2 första år så jag vet ju vart han fick sin dåliga uppfostran ifrån...

• minoo

Jag har massor =0))
    Priset på en pom just nu ligger mellan 14.000-20.000:- men vanligast med 15.000-16.000:-

Dom är pigga, envisa, trofasta, bjäbbiga underbara varelser...

Har både hanar och tikar och hanar är INTE sämre än tikar, det beror mera på UPPFOSTRAN...allt för många behandlar dom som ömtåliga bebisar när dom växer upp =/ och då blir dom mindre trevliga...men det gäller båda könen, men hanarnas dominans märks mera än tikar, tikarna är mera listigt dominanta.

Om du skall köpa pom ta reda på bett status på föräldrarna om dom ej är utställda, det förekommer myckat bettfel tyvärr i rasen, det är inte en garanti att din hund inte får bettfel bara för att föräldrarna är bra, men chanserna brukar vara större.

• NewtonEmilia

Hej min mamma och min syster har pommar. Mamma har en tik som nyss haft valpar. Syrran har en hane som är jätte trevlig dock har han lite svårt för främmande människor men det beror troligen på uppväxten. Jag skulle gärna ha en pomme själv om de inte hade så mkt päls. Enligt mamma och syrran är det inte överdrivet mkt jobb med pälsarna på deras hundar utan de borstas igenom 1-2 ggr/veckan. De är båda pigga och glada hundar som är med på det mesta. Syrran är ofta ute och går 1-2 timmar om dagen men hunden klarar dagar med mindre promenad med. Läs på en del innan om rasen om du inte redan har gjort det, finns en del info på rasklubbens hemsida.
    Lycka till att hitta din hund.
    OBS hanhunden skulle inte komma på tanken att kissa inne och är inte översexuell.

Svar på tråden Nån som har en pomeranian (dvärgspets)?