Hudvänligt smink utan titandioxid och zinkoxid - Var hittar jag det?
T.o.m populära märken som Everyday Minerals och I.D använder sig av titandioxid och zinkoxid i sina foundations.
Vet du om det finns smink utan hälsofarliga ämnen på marknaden?
T.o.m populära märken som Everyday Minerals och I.D använder sig av titandioxid och zinkoxid i sina foundations.
Vet du om det finns smink utan hälsofarliga ämnen på marknaden?
puffar
Fråga här inne, en del som håller till här är väldigt duktiga
No 'Poo (hur man tvättar hår utan Schampoo!) + annan naturlig skönhetsvård -del 3
Jaha nu var inlägget borta men produkterna som hon gjorde reklam för innehåller inte särskilt rena grejor heller. Om man kollar Foundation : Active ingredienser: Octyl Methoxycinnamate, Oxybenzone, Octyl Salicylate
Övriga: Water, Titanium Dioxide, Glycerine, Butylene Glycol, Propylene Glycol, Mica, Oleic Acid, Cetyl Palmitate, Stearamide DEA, Propylene Glycol Stearate SE, Silica, Dimethicone, Lecithin, Retinyl Palmitate, Panthenol, Aloe Vera Gel, Tocopheryl Acetate, Squalane, Jojoba Esters, Sodium PCA, Ascorbyl Palmitate, Bisabolol, Tocopherol, Zinc Amino Acid Chelate, Cetyl Alcohol, Triethanolamine, Magnesium Aluminum Silicate, Barium Sulfate, Polysorbate 20, Cellulose Gum, Dimethicone Copolyol, Pyridoxine Dipalmitate, Simethicone, Methylparaben, Propylparaben, Disodium EDTA. kan innehålla: Iron Oxides, Ultramarines
Alltså silikon, sulfat, parabener, titanoxid, aluminium m.m.
Varför är titanoxid oxh zinkoxid inte bra förresten?
Detta hittade jag
www.shenet.se/forum/showthread.php
Jag postar det jag skrev i den andra tråden här också:
Jag tror inte att man använder nanopartiklar i mineralsmink faktiskt. De mineraler man kan köpa för att göra eget smink är i micropartiklar iaf. Jag gör eget och känner mig därför helt säker. Är man osäker så kan man ju maila till everydayminerals eller den man nu vill handla av och fråga vilken storlek de använder.
Ja de borde ju veta vad de använder och vet de inte det så skulle jag nog inte handla där. Det skulle verka lite okunnigt
Jag skulle känna mig säker ja. Det är endast nanopartiklar som möjligtvis kanske kan tränga genom huden och använder de micropartiklar så är det ju säkert. 0.12 microns är väl vanligt att man använder.