• blekinge

Regler vid sjukpension och arbetsträning?

Hur många timmar får man ha barnen på dagis om man är 50% sjukpensionär och arbetstränar till 50%? Är det den tiden man "jobbar" eller har man rätt till mer tid? Var hittar man reglerna för detta?

• Svar på tråden Regler vid sjukpension och arbetsträning?
  • Snorkis

Det är lite olika i alla kommuner..

Ring till din kommun så får du ett säkert svar!

• Samsara

Din sammanlagda aktivitet (sjukskriven 50 % + arbetsträning 50 %= ) är 100 %, således har du rätt att ha barnet heltid på dagis.

/Samsara

• bananglass

Det skiljer sig från kommun till kommun när det kommer till sjukersättning, så det måste du ta med den kommun du bor i.

• MoR58

Fast det är inte så enkelt som att man bara ska prata med sin kommun angående hur mycket tid man har rätt till. Fk kan dra in sjukersättningen om man inte har barnomsorg för den tid man har sjukersättning för kan man ta hand om sina barn kan man arbeta. Flera kommuner försöker att spara pengar där man inte kan och får spara pengar som tex barnomsorg till barn som har sjuka föräldrar.

• bananglass

Fast de beror helt på vad man är sjukskriven för. Jag är sjukskriven på 100% sedan flera år och behöver inte ha sonen inom barnomsorgen alls om jag inte vill, han går dock 25 h i veckan. Det är absolut inte så att FK generellt anser att man kan arbeta om man kan ta hand om sitt barn. De flesta jag känner som har sjukersättning har inte heller något krav på barnomsorg.

Svar på tråden Regler vid sjukpension och arbetsträning?