• Lilla Linnéa

Ngn inom vården som kan berätta lite om CPR-prov?

Var på Hc i går med mina 2 barn som haft feber av och till i 1 vecka och hosta. Det gjordes ett CPR prov och värdet låg på 30 resp. 31. Kan det stiga så pass pga en vanlig förkylning? Vad mäter ett CPR prov?

Hoppas ngn vet.

• Svar på tråden Ngn inom vården som kan berätta lite om CPR-prov?
  • Tigerlinda

CRP gissar jag på att du menar - det är snabbsänkan som det även kallas. Det är ett mått på antalet vita blodkroppar, kroppens försvarare.
    Under 10 är ok, annars tyder det på en bakteriell infektion.

• Tigerlinda

Skall tillägga att en vanlig förkylning beror på virus och då stiger inte CRP.

• Lilla Linnéa

Jag det heter ju CRP. Tack för ditt svar!!!!!

Är 30 ett högt värde? Ska en bakteriell infektion behandlas med antibiotika eller ska man låta det läka av sig själv? Vi fick rådet att komma tillbaka på fredag om febern är kvar och ta ett nytt prov för att se åt vilket håll det går.

• gravidas78

Crp= c-reaktivt protein, bildas i levern. När bakterier skadas eller dör frisätter de ämnen som binds till CRP:t som då aktiverar de vita blodkropparna (leukocyterna) dvs. kroppens egna immunförsvar. CRP 31 är inte så jättehögt... har varit med ok CRP som legat på flera hundra...

/Blivande sköterska

• Tigerlinda

gravidas78: " har varit med ok CRP som legat på flera hundra..."
    Vad menar du? att det är ok med ett CRP på fler hundra?

Det är det INTE. Då skall det behandlas.

• Tigerlinda

Lilla Linnea: Nej, man måste nog inte behandla ett CRP på 30, och de verkar ju ha koll på er om ni ska tillbaka. om CRP har stigit då så får ni säkert behandling.

• Lilla Linnéa

Tigerlinda, tack för svaret. Man blir ju så orolig när de små är sjuka. I dag är de feberfria i alla fall så nu är det den där hemska hostan som gärna får försvinna snarast.

• gravidas78

Tjing.. nä.. jag menade inte att det är ok med CRP på flera hundra.. felstavat... skulle stå att jag har varit med om CRP på flera hundra..sorry...

• Tigerlinda

Gravidas78: ok, då e jag med...

• Rapunzella

Man kan även få en lätt CRP stegring vid virusinfektion (upp till ca 30), vilket alltså är helt normalt och EJ skall behandlas med antibiotika.

/ IVA-sjuksköterska

• Lilla Linnéa

Tack för alla svar. Tur att det finns kunniga här på FL!

• Majsan70

Vill bara tillägga att CRP kan stiga mycket fort, från acceptabla värden till värden på flera hundra. Alltså är det viktigt att kolla allmäntillståndet.

Vår dotter hade 36 i crp vid ett besök, vilket tydde på infektion, men inget allvarligt. Mindre än 12 timmar senare var värdet uppe i flera hundra och tillståndet kritiskt.

Jag vill inte skrämmas, men det är en god ide att fortsätta vara uppmärksam även efter konstaterat crp.

• Lilla Linnéa

Majsan, oj då vad hade din dotter fått för sjukdom?

Idag är barnen pigga och feber fria, dock är hostan kvar. Det känns som att det är påväg att gå över men om jag är tveksam så får vi göra nytt CRP på fredag.

Ingen fara, jag blir inte skrämd.

• Majsan70

Lilla Linnea

Hon hade hjärnhinneinflammation visade det sig. När vi var in på natten var hon dålig och värdet förhöjt, men inget som tydde på allvarlig infektion alltså. 12 timmar senare var det så kritiskt att de inte visste om hon skulle överleva.

Va bra att dina barn är bättre. Hoppas att resten av infektionen ger med sig nu då.

• Lilla Linnéa

Majsan, Men fy vad hemskt!!! Hjärnhinneinflammation klingar ju inte så glatt i öronen precis... Obehagligt! Skönt att allt gick bra!

Ja jag hoppas att de får bli friska snart. Är så less på dessa förbaskade sjukdomar. Vi hade vinterkräksjukan för 3 veckor sedan och nu det här. Inte så nice.

• Majsan70

Lilla Linnea

Oturligt att de blir sjuka sådär. Vi har oxå haft det så hela vintern tyvärr. Mennu kommer våren o sommaren o då håller sig barnen friska. (hoppas jag)

Svar på tråden Ngn inom vården som kan berätta lite om CPR-prov?