• mollysmamma

Min 3,5 månaders har magont varje natt!

Min dotter hade mycke magknip i början sen blev det bättre men nu för några veckor sedan kom det tillbaka och nu är det på nätterna! Varje natt runt 3-4 börjar hon att stånka och gnälla, vi måste alltid gå upp runt 5-6 för då har hon blivit pigg. Jag som trodde det skulle bli bättre efter tre mån. Är det några som har tips på vad man kan göra? Hon får minifom och jag ger
    magknipsmassage 2 ggr varje dag. Hon har inga problem på dagarna och
    kvällarna utan endast på nätterna.

• Svar på tråden Min 3,5 månaders har magont varje natt!
  • lucasmama

konstigt att det bara kommer på natten... vad äter hon då? ammar du?

• Lotta Sthlm

Vill inte klampa på nåns tår men är du säker på att hon har magknip på natten??? Det är ju jättevanligt att barn vaknar vid just den tiden på natten och fortfarande är trötta men inte kan somna om....

• mollysmamma

Jag ammar och jaa hon drar upp benen mot magen vilket tyder på magont eller?! Innan så har hon sovit jätte bra på natten och bara vaknat en eller
    två gånger för att äta så det är verkligen konstigt och jobbigt!

• mammamamma

Har inga kloka råd men kan berätta att min lilla pojke också hade magont på natten runt 4-tiden. Samma visa varje natt. Då stånkade han, pustade och gnydde och man la man handen på magen så riktigt kände man hur det rörde sig därinne! Men det blev bättre runt 3 månader.

• Mylittleboy

Hej. Hade samma problem med min son då han var i 2-3 månaders åldern (han är nu 6 månader och det är inga problem längre och nu sover han hela natten utan att vakna). Han fick minifom vid varje måltid och så men han vaknade oxå ungefär vid samma tid på natten och bara skrek. Då tog jag upp honom och så "slog" jag honom lite nätt på gumpen och masserade honom på ryggen och då kom det upp en massa rapar.
    Det kanske är det som din lilla dotter har som står i magen och därför så vaknar hon varje natt? Eller du har kanske redan testat att få henne att rapa efter sista måltiden?

Lycka till och hoppas att det hjälper.

• krattan

Hejsan!
    Våran son har haft kolik från det han var tre veckor fram till för ett par veckor( han är nu 4 mån) sedan då jag slutade dricka mjölk och äta mjölkprodukter. Använder fortfarande minifom droppar men ska börja trappa ner på dem. Ett annat tips som jag har fått är att pumpa ur lite ur bröstet innan du börja amma. Detta för att den fösta mjölken innehåller mer laktos.

Detta hjälpte för oss du kan ju alltid testa. Lycka till!!

• mollysmamma

Hej!
    Tack för era råd! Försöker rapa henne men hon är svår att få
    att rapa på natten...Får kämpa på och hoppas att det snart blir
    bättre!

• Snartbebbe

Kan säga att vi har samma "problem". Jag bröjar tro att det hör åldern till, de små liven har ju en kraftig tillväxtperiod mellan 3-4 mån. Min dotter har också börjat "stöka" på natten igen. Hon är liksom din dotter 3,5 mån och vaknar ca 2 ggr/natt och vill snutta. Vid 4 (OBS, vargtimmen, de flesta barn vaknar då och tror att de är utsövda) kan vi vakna av att hon ligger och pratar (!) och tror att det är morgon! Jag brukar amma henne och då får hon magont. Ligger och stånkar och pruttar som hon gjorde när hon var nyfödd... Ger oxå Minifom, men det verkar inte göra så stor nytta. I natt vid 4 la jag henne på mage efter amningen och buffade henne i baken medan jag smekte henne över pannan och ögonen och då somnade hon faktiskt om! Hon rapade och kräktes lite innan så jag antar att det var fullt i magen. Kanske ett tips till er?

• Mylittleboy

Mollysmamma:
    Testade du mitt råd?
    Funkade det eller?

Ha det bra och lycka till i alla fall.

• suzolina

jag gav min pojke lite kamomilte med kummin i lugnade hans lilla mage ich kumminet satte fart på gaserna så lillen fes som en vuxen en natt men han har aldrig haft ont i magen

• mollysmamma

Hej,
    Här kommer en uppdatering sen men iallafall. Nu i veckan har
    molly haft maginfluensa och feber inte alls kul. När hon hade det
    gav jag henne inte minifom, vi hade fullt upp att försöka få i henne
    alvedon...och konstigt nog har hon blivit bättre nu utan minifom! Jätte
    märkligt! Nu har hon varit feberfri i några dar och börjar bli som vanligt
    igen men hon verkar inte alls ha lika ont i magen, visst hon vaknar
    fortfarande 2-3 ggr på natten och runt 4-5 är det svårt att få henne att
    somna om men det känns mer som att hon tror att hon är utsövd och
    inte att det är magen som krånglar. Tack igen för alla tips!

• mimm

Hej

Precis så var min son också. Magknip varje natt/tidig morgon i några timmar. Jag testade minifom länge, var noga med att rapa honom, inte äta så mycket lök, broccoli, etc. Amningshjälpen.se hade en hel del råd som jag också testade. Ingenting hjälpte nämnvärt. Nu har jag slutat äta allt som innehåller mjölkprodukter (och det är väldigt mycket som gör det) och hans magknip är borta. Har testat vid två tillfällen att äta nån produkt med mjölk i men då har han fått tillbaka knipet båda gångerna. Elias är snart 4 månader.

• mollysmamma

Hej mimm!
    Usch va jobbigt om det skulle vara mjölkprodukter! Trodde inte att det berodde på det eftersom hon är helt vanlig på dagen, inga problem alls.
    Men det kan alltså komma bara en viss tid på dygnet?! Hmm då måste
    jag kanske oxå testa att avstå från alla mjölkprodukter i några dar och
    se ifall det blir någon skillnad. Känns som att man inte kan äta någonting
    alls då nästan, jaja vad gör man inte för att ens ögonsten ska må bra!

Svar på tråden Min 3,5 månaders har magont varje natt!