• fantastik

Hur installera ljudenhet?

Hej!
    Jag fick min dator formaterad och killen som fixade det glömde att installera något slag av "ljudenhet". Jag har INGEN ANING om vad det är eller hur det ska göras.

Någon som kan detta och kan förklara hur jag går till väga?

• Svar på tråden Hur installera ljudenhet?
  • fantastik

tillägg, jag kan alltså inte lyssna på ljudfiler, klipps osv.

• essarf

Tips 1: Prata med killen som installerade datorn och säg åt honom att göra det riktigt.

Tips 2: (Gissar att du kör windows): Högerklick på "Den här datorn" och sen välj "Hantera". Där hittar du "Enhetshanteraren" klicka där. Kommer det då upp några gula frågetecken med text bakom i stil med "Multimedia enhet" eller "Okänd multimedia enhet" eller "Styrenhet för ljud" eller något som låter som en ljudenhet bakom ett gult frågetecken. Högerklicka på den och välj "uppdatera drivrutin" eller liknande. Där kommer troligen en guide upp - följ den och klicka dig fram. Fungerar det inte - se tips 1, alternativt ladda ner installationsprogram till din ljudenhet från tillverkarens hemsida (vem det är vet Gud och kanske manualen till din dator, men jag skulle inte vara säker på det sista).

Tips 3: Leta upp alla skivor som följde med datorn. Testa dem en i taget och om du hittar något i still med "install sound drivers", "sound drivers", "multimedia drivers", etc. så BINGO! Klicka och installera!

• Isac täfvander

har samma problem med min ASUS GW75 undrar om någon annan har nått tips eftersom jag har windows 8 och det ovan funkar inte för migObestämd

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Isac täfvander skrev 2013-05-01 16:38:34 följande:
    har samma problem med min ASUS GW75 undrar om någon annan har nått tips eftersom jag har windows 8 och det ovan funkar inte för migObestämd
    GW75 är bärbar dator, korrekt?

Det borde bara vara att installera korrekta drivrutiner för ljudkortet om det inte fungerar vid ominstallation.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • slazh

1. Ta reda på vilken drivrutin du behöver för ljudenheten
    2. Ladda ner drivrutinen (drivrutiner finns på hårdvarutillverkarens hemsida)
    3. Installera drivrutinen
    4. Klart!

Om du har en märkesdator som till exempel HP, Compaq, Dell, Fujitsu med flera så kan du bara söka på datorns produktnamn (exempelvis Compaq CQ60) så hittar du drivrutiner till den. I vissa fall finns det en klisterlapp med en produktkod eller service tag klistrad på märkesdatorer.

• slazh

Såg nu att tråden är från 2008. I alla fall så hittar du drivrutiner till din Asus GW75 på Asus hemsida.

Svar på tråden Hur installera ljudenhet?