• DenDär

volvo vs saab

Vi ska köpa ny bil och valet står mellan en Saab 9-5 och en Volvo V70. Vi ska ha plats för en barnvagn och hundbur (som täcker halva bagaget). Annars så är våra krav som de flestas dvs billig att köra, reservdelar, försäkring, bekväm.

Ni som kan bilar i allmänhet och dessa 2 i synnerhet vad är er erfarenhet? Vilken är bäst/billigast/bekvämast? Vi har satt ett pris på max 130 000.

• Svar på tråden volvo vs saab
  • Nane

Jag tycker absolut bäst om Saab 9-5 kombi men det betyder inte att volvo v70 är dålig.

Det är störst utrymme i bagaget i V70 då hjulhusen tar lite mer plats i 9-5.

Du får oftast en nyare 9-5 som även har gått mindre mil än en V70 för samma pengar.

Det bästa är att provsitta och provköra båda bilarna så att ni känner vilken bil NI tycker bäst om.

Jag tycker absolut bäst om Saab 9-5 kombi och vi har vår andra just nu och vi är helnöjda. Vi har aldrig ångrat vårt val.

Lycka till!

• DenDär

Tack för svaret!
    jag ahr snöat in lite på Saab, det är min man som börjat fundera kring Volvo.

Någon mer med erfarenhet kring dessa 2 bilar?

• virrr

Inte erfarenheter..men vi har köpt en v70 och får den i morgon. Jag hoppas det blir bra.

• mrs christin

Vi provade både V70 och 9-5 när vi letade bil.
    Blev utan tvekan en V70, då den är större invändigt, man stter som en kung i den och den har stort bagageutrymme. Saab 9-5 kändes mer sportig att sitta i, så de e ju lite grann en smaksak, vad man gillar.

• trollmammsis

saab har bättre och skänare sittkomfort   tycker jag..ville ha saab men sambon volvo

• snappi81

Vi hade en v70 men byte till en 9-5... trivdes kanon med båda i&försig men som nån sa innan du får mer bil för pengarna om du väljer saaben.. volvon ligger ganska högt i pris! Och visst det va lite större utrymme i volvon, hade vi haft kvar hunden så hade vi inte kunnat byta till saab, det hade blivit för lite utrymme kvar med vagnen inne.. men det beror ju på hur stor er vovve är.. vår va en 50 kg rottishane så ...!  

• BeanGirl

Klart ni ska köpa en SAAB! Jag kör själv en 95 privat men har kört Volvo på jobbet och SAABen är ett under av komfort och smidighet medan Volvon är som en traktor! Men det verkar vara så att man antingen är SAAB eller Volvo-människa så man måste nog prova själv, åk runt på bilfirmor och provkör för glatta livet och var inte rädda för att släpa med er barnvagnar och bilstolar och allt vad ni nu vill ha in i bilen och prova. Själv skulle jag inte vilja ha en volvo om jag så fick den gratis! *ler* Min man känner en hel del bilmekare och de kör SAAB allihop.

• Moparwoman
    BeanGirl skrev 2008-01-30 22:11:36 följande:
    Klart ni ska köpa en SAAB! Jag kör själv en 95 privat men har kört Volvo på jobbet och SAABen är ett under av komfort och smidighet medan Volvon är som en traktor! Men det verkar vara så att man antingen är SAAB eller Volvo-människa så man måste nog prova själv, åk runt på bilfirmor och provkör för glatta livet och var inte rädda för att släpa med er barnvagnar och bilstolar och allt vad ni nu vill ha in i bilen och prova. Själv skulle jag inte vilja ha en volvo om jag så fick den gratis! *ler* Min man känner en hel del bilmekare och de kör SAAB allihop.
    Jag vänder på hela historien.. skulle inte vilja ha en Saab! Gillar inte sittkomforten då det känns som man sitter i ett litet flygplan. Den känns alltid trång!
    Gubben som själv varit mekaniker i många år.. lagar inte ens Saab. Han mumlar nått om allergiska utslag!
    Grannen hade en 9-5 som han chippade och trimmade men sen bytte han till en V70 2,4T och den (original) gick bättre än hans Saab.

Men visst.. man får en "nyare" bil.

Tur är (för Trollhättan) att smaken är som baken, delad, och att det finns många som gillar sin Saab.
  • Tutilure

Jag älskar vår Saab 9-5, den är så skön att åka i och rejält med utrymme i kupén.

Mamma till C 050323, M 060518 och bebis BF 080812
  • Nane
    Moparwoman skrev 2008-01-31 10:27:52 följande:
    Jag vänder på hela historien.. skulle inte vilja ha en Saab! Gillar inte sittkomforten då det känns som man sitter i ett litet flygplan. Den känns alltid trång!Gubben som själv varit mekaniker i många år.. lagar inte ens Saab. Han mumlar nått om allergiska utslag!Grannen hade en 9-5 som han chippade och trimmade men sen bytte han till en V70 2,4T och den (original) gick bättre än hans Saab.Men visst.. man får en "nyare" bil.Tur är (för Trollhättan) att smaken är som baken, delad, och att det finns många som gillar sin Saab.
    Till saken hör väl också vilken motor grannen hade på sin Saab. Man kan inte jämföra hur som helst. Vore intressant att veta vilken motor det var.
Svar på tråden volvo vs saab