• FridaT

Frieri/förlovning?

Jag undrar hur ni gjort vid frieri med ringar? Om ni eller er blivande köpt en ring i förväg och friat med eller om ni friat utan ring och sedan köpt ringar efteråt. Vilket är vanligast? Jag vet att min sambo vill fria och överraska mig.
    Men ringar då? Jag vill ju välja en ring själv men ändå vill jag bli överraskad av honom. Kan han köpa en ring som går att byta kanske? Har även hört att det ska finnas billigare varianter som man sedan går och byter in tillsammans till andra ringar. Mer som en symbolring.

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Frieri/förlovning?
  • tisteln

Han friade på nyårsafton, och sedan pratade vi länge om när vi ville ha vår förlovningsdag. Det blev en symbolisk dag för oss i augusti. Veckan innan beställde vi ringarna - efter att ha tittat på ringar i flera månader.

• Pshevil

Jag hade nämnt för honom tidigare vilken ring jag ville ha när vi väl förlovade oss. Han köpte ringen själv utan att jag visste om det, han hade lånat en annan ring att ha med sig för att få rätt storlek.

I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
  • FridaT

Jag vet inte varför jag fått för mig (och han också!) att ringen ska vara med redan från början i själva frieriet och därmed förlovning. Vi båda har pratat och vill gifta oss men att han ska fria och överraska mig. Eftersom jag vet om att han kommer göra det i framtiden så kan vi ju faktiskt kika på ringar för att han ska veta vad jag vill ha. Så.. det får nog bli så!

Tack för svaren!

• millemullan

Hej!

Det fina med större kedjor idag tex guldfynd och liknande är att storleken inte är så viktig. Man kan höfta lite på storleken och om den inte är lagom så ska det gå att fixa till utan extra kostnad. Vad gäller vilken ring man ska välja, eller hur han ska kunna välja rätt ringutan att du är med så gjorde i alla fall jag som så att när jag och min kille var på stan eller i något köpcentra eller liknande så "skämtade" jag om att vi skulle kolla på förlovningsringar. Efter några vändor så hittade vi en ring som vi båda sa att OM vi skulle förlova oss, så skulle det bli den ringen. På så sätt skan man sedan välja att antingen få en överraskningsförlovning med rätt ring, eller planera förlpovningen tillsammans utan att någon tänker att jag hade hellre velat ha den andra ringen....
    Känner åtminstone ett par till som fått sin drömring på just detta sätt och ändå varit omedvetna om det stundande frieriet!

Så lycka till och hoppas det blir en underbar dag för er båda!

• FridaT
    millemullan skrev 2008-01-30 22:38:07 följande:
    Hej!Det fina med större kedjor idag tex guldfynd och liknande är att storleken inte är så viktig. Man kan höfta lite på storleken och om den inte är lagom så ska det gå att fixa till utan extra kostnad. Vad gäller vilken ring man ska välja, eller hur han ska kunna välja rätt ringutan att du är med så gjorde i alla fall jag som så att när jag och min kille var på stan eller i något köpcentra eller liknande så "skämtade" jag om att vi skulle kolla på förlovningsringar. Efter några vändor så hittade vi en ring som vi båda sa att OM vi skulle förlova oss, så skulle det bli den ringen. På så sätt skan man sedan välja att antingen få en överraskningsförlovning med rätt ring, eller planera förlpovningen tillsammans utan att någon tänker att jag hade hellre velat ha den andra ringen.... Känner åtminstone ett par till som fått sin drömring på just detta sätt och ändå varit omedvetna om det stundande frieriet!Så lycka till och hoppas det blir en underbar dag för er båda!
    Det är ju precis det, själva överraskning, man vill inte veta när och om den ska komma egentligen. Då är det ju som sagt bra att kika lite "för skojs skull" Ska nog lura in min sambo och hinta lite.
    Inte lika kul att dra in honom och säga, den här ringen SKA jag ha, he he.
  • godizjen

Vi brukar låna ut atrapper till dom som vill överraska. Då kan dom komma tillbaka och beställa rätt storlek, och eventuellt byta modell om det inte blev precis rätt.. Det kan vara dumt att "höfta" till en storlek om det är stenar i ringen, eftersom det kan vara svårt att ändra storlek på dessa.

Svar på tråden Frieri/förlovning?