• Belle Amie

Vanligt med illamånede av morfin efter snitt, finns alternativ?

Har hört att det verkar vara ganska vanligt att man kan må illa av morfinet man får som smärtstillande efter snitt. Hur har ni mått?

Finns det i så fall ngt alternativ till morfin som hjälper lika bra? Har läst har på sidorna här att det många bara fått vanliga värktabletter som Alvedon tex. De hjälper ju knappt vid huvudvärk så jag undrar....

• Svar på tråden Vanligt med illamånede av morfin efter snitt, finns alternativ?
  • inoka

Får man liten dos av morfin brukar man inte må illa. Men det beror mkt från person till person. Jag klarade mej bra på alvedon. Det är ju 1 mg man får så det tar lite bättre.
    Morfin ville jag aldrig ha eftersom jag tycker det är lite läskigt :)

• raskan
    du får alvedon å en värktablett till varierar lite men sist fick jag citadon...
    Jag fick morfin sista gången på kvällen samma dag som snittet sen sa jag att jag inte ville ha mer...
    På något sätt tycker jag det känns bättre att inte va bedövad med smärtstillande...

Men vet du med dig att du är överkänslig mot morfin så säg till ...Alla mår inte dåligt av det men vissa...
  • jenjen79

jag vet inte hur det är att föda barn med snitt, men har opererats med bikinisnitt och fick då morfin. narkosläkaren frågade inan om jag var känslig för illamående - vilket jag är - och då gav de faktiskt medicin mot det också på en gång. så jag mådde aldrig illa :)

• Annie82

Hej!
    Det finns många bra alternativa tabletter att ta. Dels kan man få tabletter som förebygger illamående, men jag tror faktiskt att man får dessa huruvida man tar morfin eller inte.
    Jag tål inte morfin och jag brukar få andra typer av smärlindringstabletter som fungerar jättebra, så oroa dig inte för det.
    Det finns en sort som heter Tiparol som jag har fått i samband med två olika operationer.
    Lycka till!

• raskan
    Annie82 skrev 2008-01-30 14:56:17 följande:
    Hej!Det finns många bra alternativa tabletter att ta. Dels kan man få tabletter som förebygger illamående, men jag tror faktiskt att man får dessa huruvida man tar morfin eller inte. Jag tål inte morfin och jag brukar få andra typer av smärlindringstabletter som fungerar jättebra, så oroa dig inte för det. Det finns en sort som heter Tiparol som jag har fått i samband med två olika operationer. Lycka till!
    Tror som du att man får mot illamåendet i samband med att man blir snittad!!! Jag får nog det fast jag sover under mitt planerade snitt så det kanske är annurlunda!!!
  • inoka

bedövningen brukar ju även hålla i en bra stund över dagen efter snittet och hjälper en del. Diklofenak fick jag + panodil när jag snittades sist. Kollade i mina papper :)
    Står till och med i de pappren jag fick hem idag med tid för nästa snitt i april att man får panodil och diklofenak samt att bedövningen håller som bra smärtstillande över dagen.

• malinmys

Jag snittades -05 och fick inget morfin alls. Diklofenak och panodil var vad man fick i Karlstad. Gick ganska ok ändå med tanke på att jag inte är lättpåverkad av mediciner.

Trotsiga barn är trygga barn.....
  • TUA

morfinet är inblandat i ryggbedövningen med en gång och så får man medel mot illamående på operation,sen kan man få en liten dos av morfin till,men endast samma dag som man snittats,det har jag fått veta nu inför vårt planerade snitt i februari.
    Alvedon+ diklofenak är det enda smärt stillande man får  här.

• Malou36

Vid mitt förra snitt fick jag morfin och blev snurrig, illamående och såg dubbelt. Sa ifrån mer morfin. Ska snittas igen nu på Tisdag och då blir det inte tal om något morfin.... Vid mitt snitt 1997 fick jag Kettugan i stället och det mådde man bra av.

• Duttan

Jag har haft samma upplevelse som många här med illamående och dubbelseende efter morfinet. Jag fick en spruta mot illamåendet tillslut. Något man sa efteråt var att Diklofenak är bättre mot eftervärkarna än vad morfinet är. Så blir det något mer snitt för min del tänker jag be att få så lite morfin som möjligt och istället börja snabbt med värktabletterna.

• Tresu

Om man reagerar med illamående/kräkningar av morfin kan man prova injektion ketogan istället, och som skrivits tidigare så går det även att få injektion av antiemetika(mot illamående ex Primperan) om man mår riktigt illa. Sen finns det en del olika smärtstilland tabletter om man inte skulle klara ketoganet heller. Är tyvärr dock inte så uppdaterad på vilka tabletter som det är ok att amma på.

• Belle Amie

Tack alla som har svarat. Man verkar alltså reagera väldigt olika, men som tur är verkar det ju finnas alternativ. Vi får se hur det går för mig!

Svar på tråden Vanligt med illamånede av morfin efter snitt, finns alternativ?