• Belle Amie

Vanligt med illamånede av morfin efter snitt, finns alternativ?

Har hört att det verkar vara ganska vanligt att man kan må illa av morfinet man får som smärtstillande efter snitt. Hur har ni mått?

Finns det i så fall ngt alternativ till morfin som hjälper lika bra? Har läst på sidorna här att det är många som bara fått vanliga värkstabletter som Alvedon tex. De hjälper ju knappt vid huvudvärk så jag undrar....

• Svar på tråden Vanligt med illamånede av morfin efter snitt, finns alternativ?
  • Lii1

man får ju värktabletter av dom som hjälper efter ett snitt eftersom du har annars väldigt ont i såret.jag kan ej minnas att ja var illamående efter snittet mitt.jag fick 2 olika sorter av dom o de hjälpte mig mycke bra.trodde ja skulle må sämre

• dilba

Man mår illa av morfin ffa om det sprutas för fort, det är väldigt få som mår illa av morfin när det sprutas långsamt. * vet*

• Bålsta Mia

Jag fick lite illamående efter att jag tagit lite för mycket morfin efter mitt snitt. Jag hade en pump där jag doserade själv när smärtan blev för stor o tryckte lite för mycket..
    Men det va bara att dra ner på morfindosen och ta några värktabletter (tex. diklofernek) så löste sig det problemet.

• Nellies matte

Alvedon i  kombination med voltaren funkar. jag var också skeptisk när dom gav alvedon, för som du säger..det hjälper ju inte ens mot huvudvärk, fast det gjorde det.
    morfiner gjorde mig vimsig i huvudet, lite illamående och darrig, kändes som jag fick andnöd.

Nellie och Ella, ni är allt för mig!
  • Maria76

Man kan må illa av morfinet. Det finns annat att få för det sa dom att jag skulle be om nästa gång.
    Jag mådde jätteilla av morfinet och spydde i 8 timmar efter snittet, vilket inte var nån höjdare. När jag födde mitt första barn vaginalt fick jag också morfin och mådde illa och spydde hela förlossningen. Så jag ska säga till om jag ska opereras nångång att jag ska inte ha morfin.

• God Is A Girl

Jag fick bara en ketoganspruta på kvällen efter snittet sen klarade jag mig bra på ipren+alvedon men mådde inte illa alls av ketogan. därimot blev man lite smågroggy men inte illamående

• Uncovered

Hej!
    Efter en op jag gjorde fick jag morfin och blev illamående. Dock gav de mig ett annat medel då som gjorde att jag slutade må illa. Vet inte hur det är efter snitt, om man får ge medlet då eller ej, men man kan ju fråga.?

• Tresu

En del som reagerar m illamående på morfin brukar må bättre av Ketogan, så det finns andra alternativ. (man kan även få antiemetika (mot illamående tex primperan) intravenöst om man behöver.)

• Dr A

jag talade med en förlossningsläkare idag om att jag var orolig att jag var känslig mot morfin (eftersom jag kräks av att dricka en hostmedicin som innehåller morfin). han sa att då testar man bara genom att ge en liten dos morfin bara. jag vet inte om jag tyckte att det lät som en jättebra lösning?

• dilba
    Svar på #9
    Det är inte en så dum lösning...om man sprutar lite morfin väldigt långsamt så mår de allra flesta inte alls illa, jag håller fast vid att de flesta som mår illa av morfin gör det för att det sprutas för snabbt. Ketogan är ett uselt alternativ (enligt smärtenheten på UAS) eftersom det i förhållande till sin smärtlindrande effekt ger ett extremt rus. Det finns väldigt milda morfin preparat i talettform som man kan kombinera med tex alvedon som har jättebra effekt om man inte vill ha injektionerna. Jag kanske ska tillägga att visst finns det dem som faktiskt inte tål vid morfin men det är inte en tiondel så många som det skulle behöva vara om bara sjuksköterskorna som gav dem morfinet inte hade så bråttom...
Svar på tråden Vanligt med illamånede av morfin efter snitt, finns alternativ?