• Mamma86

Lånelöfte då man har föräldrapenning?

Jag och min sambo funderar på om vi ska köpa en Br.. Nästa fredag ska vi till banken och ansöka om lånelöfte, dels för att se om det är ngn idé och sen för att se hur mkt vi kan få låna isf.. Min kille vill att vi ska söka hos Nordea..

Tänkte bara fråga,är det någon utav er som ansökt då den ena av er har haft föräldrapenning? Tar banken hänsyn till det eller kan man bli nekad pga för låg inkomst då den ena är föräldraledig??
    Är det någon som haft erfarenhet om en bra bank?

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Lånelöfte då man har föräldrapenning?
  • Gestilja

Vi fick lånelöfte nu när jag är föräldraledig (köpte en br). Var inga problem alls. Vet inte hur Nordea är men vi fick hos Handelsbanken.
    Beror väl lite på vad man har i föräldrarpenning och vad sambon har för inkomst.

Theo 070424 + tösen i magen bf 080428
  • Lucian Caesar

min syster fick lånelöfte på 2 milj då hon e föräldraledig å han jobbar på seb. så dem har precis köpt sitt hus nu

• fia sthlm

Det var inga problem för oss heller.
    Vi har redan lån på vårat hus och funderade ev på att bygga nytt hus och sitta med dubbla lån i ett år så vi hörde oss för med banken om det skulle funka.
    Och det var helt ok enligt dom danske bank, och swebank, dom räknade min inkomst på min fasta lön, vilket jag själv tyckte var skumt eftersom jag får ut flera tusen mindre nu under ledigheten och vi ska dessutom ha ett barn till vilket bankkillen såg ?

Så det borde nog inte vara några problem, beror kanske på hur mycket pengar man har kontant oxå, vet ej?

• Mimmi1973
    Vi har oxå blivit beviljade ett lånelöfte på handelsbanken. Jag ska gå hemma ett år till med föräldrarpenning. Just nu letar vi hus  Flört

Lycka till!
  • Mamma86

Tack så jättemycket för era svar!!
    Hoppas Nordea också tar hänsyn till sånt..annars får jag
    väl prova en annan bank..

• Majras

Inga problem här heller. Jag frågade bankmannen vilken inkomst man skulle uppge och fick då till svar att man skulle ta den årsinkomst man har när man jobbar, eftersom man bara är fl-ledig en kort period. Vi har swedbank

• h76

Min erfarenhet är att det skiljer mycket mellan olika banker. När vi sökte ville SBAB ha ett intyg på att jag tog ut full fp, för att bevilja lånelöfte på det belopp vi behövde. Nordea räknade med ett jättedyrt topplån (8 % ränta - hutlöst) så att kalkylen blev ointressant.Swedbank hade en extremt snål kalkyl och beviljade 400 000 mindre än de andra bankerna. Vi landade hos SEB, som lånade ut det vi behövde till schyssta villkor (inga intygskrav, tex). Jag tycker att det där med intygen blir konstigt, eftersom fp:n är konstruerad som att man själv väljer hur mycket man tar ut och hur länge man vill vara hemma = vilken standard man vill ha. Så min erfarenhet äratt det lönar sig att kolla med MÅNGA banker om man vill ha riktigt bra villkor!

Lycka till!

• emmzan

Vi har lånelöfte på Swedbank och dom räknade bara på min inkomst som jag har när jag jobbar.

• två blir 3

Där ser du Tessan :) Det ordnar sig!!

Lev livet NU
  • hannis

Vi fick ett lån till en bostadsrätt hos Swedbank på 1 million. Jag pluggade och hade bara CSN (bidrag + lån) som inkomst och min man hade ett helt nystartat företag.

• mrsbygg

Ohh vill oxå veta, har försökt söka på nätet men blir inte bevlijade vilket jag tycker är otroligt knepigt.

Men dom räknar juh med att man ska leva på nå sjukt stora summor efter allt är betalat.

Vi ska knata till banken å se va dom säger. Enklare att lägga upp allt ansikte mot ansikte ist för en dataskärm kanske

• ninnione

vi fick lånelöfte hos nordea fast att jag kommer gå hem på föräldrapenning snart, inga problem alls. har man bara ett fast jobb innan fp så räknar de på det tror jag. men vi valde att använda länsförsäkringars bank nu när vi köpte hus istället, de kunde erbjuda otroligt mycket bättre avtal. även de hade inga som hellst problem med att jag skulle vara föräldraledig i ett år. så lycka till

• mrsbygg
    ninnione skrev 2008-02-09 14:20:35 följande:
    vi fick lånelöfte hos nordea fast att jag kommer gå hem på föräldrapenning snart, inga problem alls. har man bara ett fast jobb innan fp så räknar de på det tror jag. men vi valde att använda länsförsäkringars bank nu när vi köpte hus istället, de kunde erbjuda otroligt mycket bättre avtal. även de hade inga som hellst problem med att jag skulle vara föräldraledig i ett år. så lycka till
    vi ska oxå till länsförsäkringar..jag har inte haft ett fast jobb sen jag var 18 i princip hehe..
    får se hur det går..
    vi har juh fått löfte och lån förut så tycker inte d vore nå problem!
  • LillaLinan

Fick utan problem (på Swedbank) när jag hade FP, sålänge man har en fast inkomst att komma tillbaka till så verkar det inte vara ngt problem, han kollade ju upp mitt inkomst år 2005 och tyckte det såg bra ut.

• LillaLinan

Tycker att de där kalkylerna på nätet är riktiga glädjekalkyler....

mrsbygg skrev 2008-02-08 09:15:35 följande:
    Ohh vill oxå veta, har försökt söka på nätet men blir inte bevlijade vilket jag tycker är otroligt knepigt.Men dom räknar juh med att man ska leva på nå sjukt stora summor efter allt är betalat.Vi ska knata till banken å se va dom säger. Enklare att lägga upp allt ansikte mot ansikte ist för en dataskärm kanske
  • mrsbygg
    LillaLinan skrev 2008-02-09 14:35:22 följande:
    Tycker att de där kalkylerna på nätet är riktiga glädjekalkyler....
    ja. tycker det är lite väl över räknat hehe...
  • LillaLinan

nej jag tycker snarare tvärt om...att man får låna väldigt mkt på de kalkylerna. Fast det har väll å göra med hur mkt nöjen man har

mrsbygg skrev 2008-02-09 14:38:56 följande:
    ja. tycker det är lite väl över räknat hehe...
  • mrsbygg
    LillaLinan skrev 2008-02-09 14:47:00 följande:
    nej jag tycker snarare tvärt om...att man får låna väldigt mkt på de kalkylerna. Fast det har väll å göra med hur mkt nöjen man har
    jag tycker dom räknar med jäklig mycket på hur mycket man ska ha över!

vi klarar oss lätt på 4000 efter alla räkningar å mat är betlad!
    men dom räknar med jag vet inte hur mycket....så där inte konstigt man inte får nå löfte över nätet...
Svar på tråden Lånelöfte då man har föräldrapenning?