• KnutRut

Kan man grilla råa potatis eller göra nåt gott av det på grillen?

Hellu, ska grilla ikväll och jag ska fixa lite potatis. Men har hört från andra håll att man kan grilla det men alltså, lägger man i råa eller kokta potatis i folie och sedan med en massa färska örter och låter det mumsas ihop??

Hur gör ni?

Kramisar

• Svar på tråden Kan man grilla råa potatis eller göra nåt gott av det på grillen?
  • EteRniTy

Jag brukar faktiskt göra som så att jag hyvlar potatisen med en osthyvel och trär på en grillpinne. På med lite olja och grilla dem. Krydda bara på och mumma...jättegott.
    Men annars så är det okokta potatisar man lägger i folie.
    Jag brukar aldrig krydda så mycket med örter för man vet inte vad de andra tycker om men gör örtsmör så kan de välja vad de vill ha på.
    Lycka till!

• Maggi74

Jag pratade faktiskt med en kock om just detta häromdagen!!!! Han sa att man KAN göra det, men det tar väldigt lång tid. Däremot kan man för-koka potatisen innan, så att de börjar bli färdiga och avsluta sedan på grillen......

EteRriTy: Ditt tips lät jättespännande!!! Kanske ska provas till helgen.....

• FiaFågel

mmm färskpotatis i folie med kryddor, tomat och svamp.. mmmmmmmmm

• EteRniTy

Maggi74...
    Ja, pröva det...det är underbart gott!

• MyFine

Brukar ta sån pottis man kan köpa på burk (inlagd potatis är det väl?), klyfta den o krydda med allroundkrydda och sen trä på grillspetten. Oooh så gott!! Den funkar lika bra att steka oxå!

• EteRniTy

Ozzan...
    Låter mumma!
    Allroundkrydda är en bra krydda!

Åh, blir grillsugen nu men har ingen grill....

• Maggi74

Ja, färsk-potatis är super-gott!!!! Nu är problemet i vår familj att min kära sambo ÄTER inte färsk-potatis (hur man nu kan få för sig att inte göra det). Så när vi ska ha gäster eller liknande så måste han ha vinterpotatis.......vilket inte alltid är så lätt att få tag på om somrarna....!!!
    Ni kan ju själv tänka er till midsommar......

• Flodisen

Hajkbomb har jag fått lära mig att det heter.

Skiva potatisen tunt
    Skiva äpple tunt
    Hacka lök

Skiva/hacka en falukorv tunnt,

Smörj en stort ark aliminiumfolie med grillolja.

Lägg all ingredienser på alliminumfolien, salta, peppra och krydda efter smak.

Gör ett packet runt maten med aliminumfolien. Se till att oljan täcker där maten hamnar.Det är bra om potatisen hamnar ytterst, eftersom den tar lägst tid. Se till att det inte läcker eller går sönder...

Lägg packetet direkt på glöden. Vänd ibland.

Vänta, det tar oftast minst 30 min innan dent är klart.

Serveras på en vedbit i skogen med ketchup.

TIPS! Ta bort falukorven och krydda med timjan. Att äta detta hemma (!) tillsammans med en saftig köttbit är mums.

• lena ekman

Jag brukar skiva ca halvcentimetertjocka skivor, pensla olja och strö timjan över och grilla, det blir jättegott.

Svar på tråden Kan man grilla råa potatis eller göra nåt gott av det på grillen?