• gizzla

Hur fungerar nattdagis? Nyfiken...

Hur ser en "dag" / "natt" ut på ett nattdagis? Hur många är det i en sån grupp (er grupp)? Sover de då på madrasser eller?
    Blir det inte väldigt långa pass på dagis om de först är där hela natten när man jobbar och sen är väl barnen där på dagen också när föräldern sover?
    Skulle vara intressant om ngn ville beskriva hur det är?

• Svar på tråden Hur fungerar nattdagis? Nyfiken...
  • pingus

Hej hej...Jag jobbar på en såkallad nattförskola...men jag jobbar mest dagtid.

Men så här ser det ut hos oss iallafall.
    Vi är Tre avdelningar...en 1-3 år en 3-5 år och sen en nattavdelning.
    Om ett barns förälder ska jobba kväll...till ca 22-23 så kommer då barnet någon gång mellan 11-13...beroende på om det är ett stort eller litet barn.För ett litet barn kan det vara bra att komma kl 11 för att då äta lunch och vila på förskolan.Är det ett stort barn så kommer det ca 13. Om föräldern inte jobbar dagen efter så sover barnet hos oss på natten och hämtas kl 8-9 på morgonen.Jobbar föräldern dagen efter så går det hem när föräldern slutat.ett sådant pass kan tex vara 11-15.30 (dagen efter) Annars 11-8 (dagen efter)
    Likaså är det om föräldern jobbar natt....men då lämnas barnet senare...någon gång mellan 16-18 och sover då kvar natten och hämtas efter att föäldern har sovit.Det kan se ut såhär kommer kl 18 och går hem kl 15-16 dagen efter.

Vi har sista hämtningstid kl 20.00....behöver man omsorg efter detta så måste barnet sova kvar.
    Barnen sover i sängar...vi har våningsängar,växasängar och spjälsängar.Oftast så får barnet sova i samma sänga varje gång det sover på nattis.
    Kl 17.30 är det kvällsmat och kl 18.00 så är det bolibompa dags.Efter det så är det dags för pyjamas och tandborstning och sen läser personalen böcker och barnen som ska ha välling får det antingen då...eller i sängen.Beroende på hur det görs hemma.
    Sen somnar barnen ca 20-20.30....sover oftast hela natten och vaknar sen på morgonen.Frukost serveras kl 7.30...sen vid 8.30 går barnet över till sin respektive avdelning.Och är där tills mamma/pappa hämtar.

Ja det var lite om nattis där jag jobbar....något jag glömt som du undrar över??

• gizzla

Å, tack så mkt. Det var intressant att läsa! Nej, det täckte nog de mesta av mina funderingar :)
    tack

• J fer

Vad roligt att läsa om! Jag har faktiskt gått och undrat jag med hur det fungerar, eftersom jag jobbar skift. Nu jobbar min man dagtid så det går ändå, men OM det hade varit aktuellt så... Låter mysigt med bolibompatimme osv. Klart ungarna ska ha mys på förskolan också så klart! Glad

• Mirris

O på lördagskvällarna är det lördagsgodis och Disneytajm!!!

Den dan tycker sonen det är allra roligast att komma till dagis, då kutar han in med godispåsen i högsta hugg och hoppar upp i soffan framöför tvn

Kan ju säga att min son inte gillar när jag jobbar mina 3 nätter i rad.. då blri det lite för mycket dagis!!
    Lämnar honom ikväll vid 17.15.. hämtar i morrn eftermiddag.. lämnar tillbak i morrn kväll, hämtar på söndag eftermiddag och lämnar tillbaka honom på söndagkväll.. o sen hämtar jag honom på måndag innan mellis.. sen är vi lediga en vecka!!

Men han brukar va rätt less på dagis på söndan Ja men jag måste ju jobba lixom.

• panki2

sover personalen också på natten?

hur många jobbar på natten?

• GuppyGuppy

Vart finns nattdagis?? Det finns inte överallt va??

• pingus

Upp till 6 barn så är det en personal som sover.Är det fler än 6 barn så är det 2 personal.
    Men om några månader så kommer det alltid vara två personal på natten.

Personalen sover på natten...
    Detta nattis ligger i Örebro.Det enda i örebro....

• J fer

Mirris: Ja, det blir ju lite hattigt, men inte värre än för de som går dagtid. Vi går ju bara fram- och tillbaka till dagis mest hela tiden...Oskyldig

Svar på tråden Hur fungerar nattdagis? Nyfiken...