Anställning av en rekryteringsfirma och uthyrd eller vara anställd direkt av företag, vilket är bäst egentligen.
Vilket är bäst?
Vill gärna höra ra erfareheter.
Vilket är bäst?
Vill gärna höra ra erfareheter.
När jag var anställd av ett rekryteringsföretag för ett år sedan så var det klart bäst att vara anställd direkt på företaget. På rekryteringsfirman fick jag ingen lön om jag inte var uthyrd.
Jag pratade med en konsult hos oss och hon saknade gemenskapen då hon var konsult, för det kändes i samhörigheten.Sedan var det jobbigt ibland att byta företag för ofta var hon en kort tid på varje. Alla krävde också att hon skulle prestera mer då hon är dyrare för företaget.
Hon hade dock bättre betalt som konsult.
Det är klart bäst att vara anställd på ett företag då lönen i princip alltid är bättre (beror lite på bransh visserligen).
Har själv testat på bägge varianterna och den enda fördelen med bemanningsföretag, som jag såg det, var att om man inte trivdes på ett företag så var det i princip bara att byta efter ett snack med sin chef.
Men nackdelarna var klart övervägande anser jag. (taskig lön, inte var en i gänget "på riktigt", dåliga arbetsvillkor osv osv)
jag har varit både konsult och fast anställd och jag måste säga att det är mer gemenskap, bättre lön och bättre villkor om man är anställd direkt hos företaget.
Jag är just nu konsult på ett IT företag (fast anställd) men har fått ett jobb på FK, fast och heltid, och jag valde FK.
Bättre lön, bättre allt.
Ja, det låter ju inte så positivt att vara uthyrd, men jag tilltalas lite av att se nya arbetsplatser emellanåt. Om man trivs på ett ställe kan man inte få anställning av dem då?
Tänkte på lönen också tjänar man alltså sämre som uthyrd? är det alltid så?
Det är ju både för och nackdelar. Men oftast är ju bemanning/konsult jobb en väg in till ett fast jobb ngn annanstans.
Jag gillade komma ut på olika arbetsplatser, träffa nya folk och nya arbetsuppgifter. Det negativa kan vara bla lön, dålig gemenskap med andra på sitt "riktiga" jobb, men ett fast jobb kan ju vara negativt också om man inte får utvecklas.
Jag är fast anställd nu, men skulle jag bli av med mitt jobb så skulle jag defenitivt kunna gå tillbaks till konsult rollen igen. Vad många kontakter jag gjort mig därute, det märks nu när man behöver folk inom IT och gamla kollegor som man fortfarande har kontakt med vill att man skall söka sig till dom.
Puffar. Vill gärna höra fler åsikter.
Skitdåligt o vara uthyrd. Jag är nu uthyrd och har inte i närheten så bra förmåner som mina arbetskollegor har. Det värsta av allt är att jag har en vanlig timlön, men sen också en "garantilön" vilket dom grundar min föräldrapeng och sjukpeng på. Garantinlönen är mycket lägre än min riktiga lön.
Som tur är vill dom anställa mig om 1 månad eller 2. Då får jag högre grundlön, 90% i föräldrapeng (dom betalar 10% extra emellan), jag får aktier i företaget, friskvårdsbridrag, etc etc.
Finns inga fördelar i att vara uthyrd vad jag vet. Men idag har man inget val när man vill få in en fot nånstans.