Någon som vill agera hobbypsykolog åt mig?
Vet inte riktigt vad jag ska skriva. Det är väl så det mänskliga psyket är uppbyggt att man går in i depressioner ibland. Men det är ju så jobbigt när det händer. Jag ska säga mina värsta symptom och hoppas att någon kan hjälpa mig att lätta på bördan...
1) Känner mig utanför bland vänner.
Till saken hör att jag har flyttat runt en massa i mitt liv, aldrig rotat mig och aldrig behållit livslång vänskap. Kan det var så att jag är rädd att bli för god vän med någon för att jag vet att jag ändå kommer att förlora den vännen i mitt liv?
2) Känner mig osäker på min partner.
Jag tycker att han är så banal i vissa frågor. Han har ingen lust att diskutera livets mening utan glor bara på sport. Dessutom är vi inte kompatibla i sängen (något man kan göra något åt?). Han är alldeles för hetsig, hårdhänt och in-ut-sprut-slut i sängen medan jag vill ha förspel och romantik. Har sagt till honom hundra gånger hur jag vill ha det, men han har ändå inte den där känsligheten som jag kräver. Ska jag göra slut med honom p.g.a. detta? Vi har ett barn ihop och jag vill göra allt i min makt för att satsa på vår kärnfamilj. Jag är själv ett skilsmässobarn så jag vet vilka ärr barnen får för livet...
3) Jag bor i ett betongkomplex långt ifrån någon jag känner. Utom nån enstaka som pojkvännen känner då. Känner att jag inte bara är mentalt avskärmad från folk, utan även geografiskt. Vill kunna bara gå ut genom dörren och hem och besöka kompisar på några minuter, så som man kunde göra när man gick i skolan...
4) Jag är osäker på om jag valt rätt yrke. Valde denna tråkiga utbildning som en "back-up" till den roliga konstnär som jag egentligen ville bli. Men nu är denna utbildning det enda jag har. Och jag är dessutom för högutbildad för de flesta jobb. Känns som om jag yrkesmässigt strävar i fel rikning.
Vad ska jag ta mig till? Känner mig ofta nedstämd och deppad och ibland känns det som om alla lever "riktiga" liv utom jag...
Tacksam för svar.