• Kaxxen

KRETA???

Vi ska resa med släkten i augusti. De har funderingar på Kreta - Chaniakusten. Vi är både par i 50-årsåldern, 30-årsåldern samt några barn. Hur är egentligen de små semesterställena runt Chania, t.ex. Agii Apostolli, Marina osv. Tycker många pratar om att de inte finns sandstränder, stämmer detta? Vi vill ha fina stränder och lagom mycket restauranger, kvällsaktiviteter. Vill kunna ta oss till någon större stad med buss inom kanske 15 min. Vart ska vi åka??? Hjälp önskas med tips

• Svar på tråden KRETA???
  • Bong

Jag var i Agia Marina i juli förra året och ärligt talat tycker jag att det var rätt ocharmigt... Inget äkta grekiskt överhuvudtaget. Skulle inte åka tillbaka igen. Men sandstränder finns det!

Väl hellre Rethymnon! En hyfsat stor stad med lååång strand och fin strandpromenad! Det finns gott om shopping och mysiga restauranger. Missa inte ett besök i gamla stan!

• isisisis

Jag är van resenär till Kreta.
    Tycker det finns bättre ställen än chania.
    Plataias är inte att rekommendera.

Georgiopolis mellan Chania och Rethymnon är en fin ort.Även Rethymnon.Lagom stor stad.

Agios Nikolaus på Östra kreta är en fin stad .

Även Sunwing resort på sydöstra sidan är en idyll.
    Lite mindre.

• annie29

Jag var i Kato Stalos i somras, ligger 7 km ifrån Chania, vi bodde 15m ifrån havet,där det var en LÅNG sandstrand,som går nästan hela vägen in till Chania.
    Jättefin strand!

Det som finns där är några supermarkets, flera resturanger,minigolfbana, de finns mer ju närmare Chania man kommer!
    En jättebra svensk resturang,som hade lite mer svensk mat,nåt som ungarna uppskattade,+ svensk tv,med bolipompa!

Det är ju inte nå större uteliv där,då ska man nog åka in till Chania!
    Åka till Chania var enkelt,bara ta bussen som gick på huvudgatan,tog runt en kvart.

Annie

• virrr

Vi var i platanias i september. Det var sandstränder men när man kom närmare vattnet blrv det grusaktigt och tog man nåt steg ut i vattnet blev det jättefin sand igen.
    Platanias är inget jag rekommenderar. Allt är dyrt och typiskt turistort. Kreta överhuvudtaget var mkt bergigare än vad jag hade föreställt mig.

• Karro K

Visst finns det sandstränder. Kato Stalos är ett område med fin strand och många av hotellen ligger precis vid havet. Från Stalos kan man ta bussen lätt och smidigt in till Chania stad, max 20 minuter. Ju längre väster ut du förflyttar dig, alltså mot Agia Marina, Platanias, Gerani och Maleme, dessto mer grovkornig blir sanden. ( och djupare )
    Själv tycker jag väldigt mycket om byn Almyrida som ligger öster om Chania, mot den andra staden, Rethymno. Fin strand, blåa EU-flaggan, bra matställen och litet och mysigt. Dock svårare att ta sig till Chania stad. Men ni kanske ta hyra bil och köra runt lite på egen hand och besöka Chania stad då.

Hälsningar Karro K ( i Chania )

• Bubblan84

Vi var i Agii Apostolli i månadsskiftet sep-okt..tyckte det var toppen..fina stränder, mysiga resturanger o man kom in till Chania på 15 min

• Mamman med två pojkar

Sunwing Resort Makrigialos är jättefint och sandstranden nedanför är fantastisk.

• pellesmatte

var i agia marina aug-07 , underbart , vilken fin strand . tror jag har bilder i galleriet .

• virrr

Även Elafonissi på södra sidan av Kreta har fin strand och vatten. Den finaste stranden jag varit på faktiskt, men den kallas ju Europas Malidiverna.

• ludicrous

ah, tänkte precis tipsa om stranden elafonissi, men virrr hann före ;)
    absolut vackraste stället. lätt.

funkar som dagsutflykt

• Maximumtaste

jag var på Kreta förra sommaren. I Rethymnon.. jättefin stad. En dag var vi på en utflyt till en strand där dom sa att sanden skulle vara rosa.. men blev lite lurad faktiskt.. annars jättefint =)

• stiletto

Varför inte Paleochora på södra Kreta? Stället är inte stort men allt finns där. Flera fina matställen, barer, affärer och bagerier. På kvällen stänger de dessutom av "bykärnan" för biltrafik så man kan flanera lugnt.

Det finns två stränder, en sandstrand på ena sidan och på den andra en stenstrand.

Jag och sambon var där förra sommaren, vi hade egentligen tänkt stanna vid agia marina men vi trivdes inte alls, kändes allt för turistigt och omysigt.

Det går också flera utflykter från Paleochora. Bland annat kan man ta färjan till Samariaravinen, Elafonissi eller delfinspaning.

Vi avskydde Chania stad, antingen har vi missat något eller så är vi helt enkelt inte charmade av att trängas med turister, det var smockfullt i slutet på augusti,och att gå och titta i tingeltangel/souvenirbutiker tilltalar oss inte alls.

Svar på tråden KRETA???