• aabb

HUR mäter man SF mått ?

HUR mäter man SF mått ? Kan man göra det själv hemma?

• Svar på tråden HUR mäter man SF mått ?
  • Alvi

Ja, man sätter ena änden av måttbandet på symfysen, alltså, på blygdbenet... sen så känner man efter var livmodern tar slut högst upp, och så mäter man där.
    Andas ut ordentligt så känns det lättare.

Fast om det blir 100% rätt vet jag inte... =)

• lycra

kom ihåg att ligga ner när du gör det för det gör man hos bm!

• lill linda 82

Från blygdbenetskant till livmodern slutar. Vet inte vilken vecka du är i, om det känns så tydligt vart kanten är..?
    Min bm mäter då jag ligger ner.

• aabb

Oj - lät lite svårt ändå... var på blygdbenet? Och hur känner man livmodern tydligt?

• aabb

Lill linda 82 - jag är i vecka 23-24 - går det? VAd ska man ha för mått du ungefär?

• madeleine 20

hmmmm. ska mäta idag hos bm för första gången. detta lät kul.

• SaraFalun

Jag är i v.28 nu men när jag var till min Bm i v.(26+1) så hade jag sf-mått 25 cm.. om det är normalt eller inte vet jag inte!! Men låg iaf på normalkurvan!!

• Alvi

Man brukar (ska??) ha omkring samma mått i cm som vecka man är i...

• aabb

Hur känner ni livmoderskanten tydligt?

• Fostermamman

Tror personligen att det är svårt att få ett korrekt mått om man gör det själv (speciellt om man ska ligga ner samtidigt). Barnmorskorna är ju otroligt skickliga på att känna av livmoderns gränser och vet exakt varifrån de ska mäta. Visst kan man bli nyfiken de veckor man inte ska på kontroll men jag tror att man kan göra sig själv onödigt nojig genom att försöka kolla sånt som sf-mått själv. Men men, det är ju bara vad jag tycker.

• aabb

Jag var bara rent nyfiken, lite skoj...ingen nojighet här inte över SF måttet...

Svar på tråden HUR mäter man SF mått ?