• Hannish

Vilka kostnader tillkommer vid husköp?

Vilka kostnader är det som tillkommer utöver själva priset på huset när man köper.

Vet att man skall ha lagfart som är 1,5% på köpeskillningen. Men sen då... Det är väl mer..?!

Börjar fundera så smått på hus (om man hittar ett prisvärt i Sotckholmstrakten, vilket väl är omöjligt...) och funderar lite på "osynliga" kostnader.

• Svar på tråden Vilka kostnader tillkommer vid husköp?
  • Miss Lau

Kostnad för pantbrev om det behövs. Tror att det är 2% av beloppet det kostar.

• MiisPiis

Pantbrev, kostar 2% av köpeskillingen.

Upplägg av lån brukar de ta betalt för oxå.

• Anghammarad

Pantbrevsavgift på 2% tillkommer ifall ni måste ta lån och det inte redan finns pantbrev som täcker lånebeloppet på fastigheten.

Ex. Ni köper ett hus för 1 miljon och måste låna 750000. Det finns redan pantbrev på 250000 vilket gör att ni måste ta nya på 500000. Ni får då betala 2% av 500000 dvs 10000 i pantbrevsavgift.

Pantbreven följer alltid med själva fastigheten så om någon av de tidigare ägarna redan tagit ut och betalat för pantbrev som täcker det ni tänker låna så behöver ni alltså inte ta ut nya eller betala något. Det är bara om ni skall låna mer pengar än det finns uttagna pantbrev som det blir en kostnad.

• majo74

Besiktning av huset innan ni skriver på är att rekommendera. Jag har för mig att vi betalade ca 5000:- (inte mindre) i Göteborg.

Flyttkostnad( flyttfirma, hyra kärra el annat)
    Sedan är det ju alla mindre kostnader som flytt av telefon mm. Jag skulle ha en buffert på ett antal tusenlappar för sådana saker, det går åt.

Skriv ned en lista på allt du kommer på (och får tips om här) och räkna sedan på det. Gärna "avrunda uppåt" så känns det bättre om inte allt går åt.

Tillkommer alltid massa inköp även om ni inte tänkt köpa massa nya möbler, kanske fler lampor o annat. Gräsklippare om man bott ilägenhet. I övrigt går det åt mkt till trädgården. (går dock köpa efter hand, vi kör med handjagare för 800:- men då är tomten bara på 780kvm) Utemöbler till ev. altan... ja det går att lägga på listan...

MEN det är kul med hus, hoppas ni hittar ngt.Vi letade i över två år i Gbg så jag antar att Sth är ännu svårare.

• Hannish

Tack för massa bra tips!!

Vet ju att det tillkommer massa kostnader, men så lätt att glömma vilka.

Svar på tråden Vilka kostnader tillkommer vid husköp?