• Sarge

Livlös päls & väldigt smal...vad kan det bero på? (Katt)

Hej!

Har en Maine Coon-tjej (2 år gammal) som jag är lite orolig för!

På senaste tiden, låt oss säga en period på ca två-tre månader, så har min katt tappat ganska mkt i vikt så att man känner ryggraden när man klappar henne & hon känns väldigt smal/mager i största allmänhet. Pälsen är alldelles livlös, typ som på en människa som inte tvättat håret på flera veckor som håret liksom ser "fett" ut på.
    Hon har fått fler tovor i pälsen, som vi självklart tagit bort, men det har hon aldrig haft tidigare.

Hon är pigg i övrigt & äter, går på toa & leker med sina två kattkompisar.
    Hon är innekatt, får bra foder & vi har kört två avmaskningar för säkerhets skull.
    Hon har fått en tid till veterinären i nästa vecka, men jag tänkte om någon härinne kanske kan ha en aning om vad som är knas.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Livlös päls & väldigt smal...vad kan det bero på? (Katt)
  • Neaa

Är hon okastrerad så beror det antagligen på att hon går och smålöper och går ner sig i kondis pga detta...

• Neaa

Är hon okastrerad så beror det antagligen på att hon går och smålöper och går ner sig i kondis pga detta...

• challe 1

min spontana tanke är mask. leker hon i blomkrukor och så?

• Freiya

tycker att det låter precis som mask!det finns ju olika sorters mask också.
    avmaskningsmedlena hjälper mot olika sorters mask, kanske prova en av de andra om ni bara gjort den vanliga?

• Sarge

OM det nu skulle vara mask, är det möjligt att hon är den enda av tre katter som drabbats ?
    Sprids inte det utav bara h*te ?
    Dom andra mår ju hur bra som helst....

• Queen70

OM hon dricker och kissar mycket kan det vara njurarna.

• arianne03
    Queen70 skrev 2008-01-30 17:03:19 följande:
    Tänkte precis på det samma, det var det med min ena kisse..
  • Bobbenn

Avmaska med maskmedel som tar ALL mask. Avmaska ALLA era katter samtidigt. Om katterna går ute avmaska var 3:e månad. Kastrera katten om hon inte redan är det. Åk till veterinären för att ta ett blodprov och av ultraljud av njurarna.

Ett hem utan en katt är bara ett hus
  • goldcoast

Ta katten till veterinären.

låt dom ta blodprover och se om dom hittar ngt fel.

Prata med veterinären ang avmaskning på alla katter.

Tänk på att du har en katt som ska väga mellan 3,5-6 kg. Visst hon är inte färdig växt än. Mellan 3-5 år tar det.

Du har en katt som kostar en del i inköp så du bör ha en försäkring på katten.

Tycker du ska söka veterinär innan du börjar "labba" själv.

• Minoria

Samma tanke fick jag.. Kolla upp njurarna.. MC hör väl till de raserna som "ofta" (oftare än vissa andra kattraser) får njurproblem? -Men det är jag inte helt säker på... Bäst är ju att be om en snabbare tid till veterinären, så du slipper gå och vara orolig och katten slipper må dåligt om hon gör det.. Det är ju inte alltid katter visar hur de mår tyvärr..

Lycka till iallafall!! :)

arianne03 skrev 2008-01-30 17:05:12 följande:
    Tänkte precis på det samma, det var det med min ena kisse..
    Queen70 skrev 2008-01-30 17:03:19 följande:
  • ludenben

jag tänkte på mask men det smittar väl?? med tanke på att du hade 3 katter.

• Havanna82

Du behöver inte avmaska alla! Köp paketet "Kolla masken" på Apoteket och testa katterna före du avmaskar dom!

Jag tycker det kan låta som näringsbrist. Vad äter hon?

• goldcoast

Har du kontaktat vererinären???

"Labba" inte själv med maskmedel.

Låt en veterinär kolla genom katten.

• Sarge
    goldcoast skrev 2008-01-31 08:27:17 följande:
    Har du kontaktat vererinären???"Labba" inte själv med maskmedel.Låt en veterinär kolla genom katten.
    Ja, men jag har inte fått tid föränn nästa vecka (som jag skrev i trådstarten.)
    Jag ville bara kolla om någon härinne hade någon aning innan dess
  • Xarxa

Ute eller innekatt? Är det en utekatt kan det vara borrelia. Det fick min ena katt och han var riktigt dålig.

• Xarxa

Och nu såg jag att det var en innekatt ... Läste inte hela ts. Men ta katten till veterinären så att de tar prover. Bättre det än att ge mer maskmedel.

• Sarge

innekatt

Xarxa skrev 2008-01-31 12:14:03 följande:
    Ute eller innekatt? Är det en utekatt kan det vara borrelia. Det fick min ena katt och han var riktigt dålig.
Svar på tråden Livlös päls & väldigt smal...vad kan det bero på? (Katt)