• annhan

Är det farligt att slinga håret om man är gravid?

Någon som vet om det är skadligt för fostret att bleka slingor i håret?
    Jag vill göra detta, men inte om fostret löper risk att skadas.

• Svar på tråden Är det farligt att slinga håret om man är gravid?
  • Fommpen

hej på dig!
    Igår var jag på ett ställe som heter Ekocentrum, handlar en massaa om miljön och sånt. jag fick förklarat av guiden att hårfärg/blekning innehåller en massa olika kemikalier. Och när man lägger det i hårbotten så täcker över med en plasthetta så öppnas porerna och då får man in kemikalier i kroppen, som sprids runt över allt. Men det är ju inte farligt direkt. Men fostret kan ju kanske påverkas av det om man färgar/bleker ofta och mycket. Personligen så tror jag att man kan färga lite utan att det skulle vara farigt. Hade det varit farligt så borde det ju stått på förpackningen...

kanske nån annan som kan hjälpa till lite bättre!

• Prillis

Det är inte skadligt för fostret men på vissa kvinnor så blir det ett enda ris om man slingar och färgar under graviditeten.
    Jag slingade när jag väntade min dotter vilket jag ångrar bittert.
    Men nu är det inte lika för alla, tala med din frisör och rådgör med henne/honom.

/Pernilla

• Norpan

Halloj!

Jag rådfrågade flera frisörer innan jag gjorde slingor i håret och de sa att det inte skulle vara någon fara.
    Gör man slingor hamnar ju inte medlet i hårbotten.....iallafall inte för min del då frisören använde en ganska så tjock hätta.
    Resultatet blev bra för min del men som Prillis skriver så kan det bli annorlunda.

//Norpan

• princess of woolfs

Frisörer har svårare att bli gravida och får fler missfall pga alla kemikalier, men att färga/tona/ slinga håret en eller ett par gånger under en graviditet ska inte vara farligt...

• Camilla B

Min svärmor är frisör, och hon hade absolut INTE några som helst problem med att bli gravid eller missfall, så det tror jag är från person till person.
    Kramizar Camilla B

• Snuttepluttan

Precis som Norpan säger är rekommendationerna sådana. Min frisör har sagt att det främst är röd hårfärgning som är farligt. Hon skulle definitvit avråda en gravid kvinna från att färga håret rött.

• Ester

Jag frågade min barnmorska om det är ok att slinga eller färga håret och hon avrådde mig från att göra det eftersom kemikalierna tas upp genom hårbotten även om det är i väldigt små mängder...men å andra sidan läste jag bara här om dagen i en mammatidning om frisyrer och där färgade och slingades mammorna utan att det stod nåt om att det skulle vara skadligt...

• pooh76

Jag fick höra av min frisör att man skulle undvika hårbottnet när man färgar och slingar men annars var det som sagt ingen fara. Fast dock kunde resultatet bli lite kasst, men det gick bra för mig när jag slingade mitt hår i en nyans mörkare... Frågade även barnmorskan om detta och hon hade inte hört att det skulle vara farligt.

• Gumman

Det är när man ammar man ska passa sig, håret kan bli helt förstört=(
    Men när man väntar så är det ingen fara alls,slinga håret du=)

• Majsan70

Jag har både slingat o färgat håret under alla mina graviditeter o ammningsperioder utan att det har var6t nån fara för vare sig bebisarna eller kvaliten på mitt hår. Jag tror att frisören vet vad som är bäst för just ditt hår.
    Sen är det upp till var o en vad man väljer att tro på.
    Lycka till nu hur du än väljer att göra....

• Eken

Jag gjorde slingor med folie i v14, och jag har inte blivit risig i håret. Jag var ¨så rädd för missfall och så fram till v12, så då vågade jag inte, även om frisören sa att det var ofarligt.. Men nu är jag fin!

• Prillis

Jag kunde inte hålla mig så jag va iväg och gjorde slingor förra veckan.
    Och det vart bra!!!!
    Inget ris alls, trots att mitt hår blivit allmänt risigt senase månaderna.
    Så det var väl nåt speciellt med mig förra ggn. :)

Slinga på!!!

Kramar
    Pernilla

• Nova

Vad jag har hört är det inte farligt att slinga håret. När man sätter slingor så läggs de inte intill hårbotten vare sig man gör med hätta eller folieslingor.
    Själv så slingade jag håret när jag var gravid och resultatet blev som det alltid brukar bli.

• Bebis

Camilla B: forskning har visat att frisörer som står o andas in ångor från alla kemikalier dagarna i ändå har svårare att få barn o får mer problem, att just din svärmor inte hade några problem var ju tur för henne men som sagt, frisörer har om jag minns rätt större missfallsrisk odyl pga alla kemikalier.

Sen tror jag inte alls att det är skadligt att nån enstaka gång under graviditeten färga håret!

kram

Svar på tråden Är det farligt att slinga håret om man är gravid?