• YoCheri

Utskuren biff, får ni det gott?

Lyckas aldrig med det köttet och nu kom karln hem med 1kg utskuren biff.

Hur göra för att det ska bli riktigt gott?

alea jacta est
  • Svar på tråden Utskuren biff, får ni det gott?
  • PerG

Har ni tänkt något speciellt?

Man kan ju göra gryta på det? Det går inte misslyckas om man kokar riktigt länge oavsett vilket kött man har nästan, men du kanske hade tänkt använda det ikväll?

YoCheri skrev 2008-01-30 18:04:23 följande:
     Lyckas aldrig med det köttet och nu kom karln hem med 1kg utskuren biff.Hur göra för att det ska bli riktigt gott?
  • YoCheri
    PerG skrev 2008-01-30 18:21:03 följande:
    Har ni tänkt något speciellt? Man kan ju göra gryta på det? Det går inte misslyckas om man kokar riktigt länge oavsett vilket kött man har nästan, men du kanske hade tänkt använda det ikväll?
    Jag ville göra i lergrytan, svårt att misslyckas där :), men maken vill ha på ngt annat sätt.
    Grytbitar har vi massor av så det känns lite synd att ta av det här köttet till det med.  Sen är det bara jag och maken som ska äta och det först om 1,5h.
    Du har inte ngt bra tips på hur man ska steka köttbiten utan att den blir seg?
  • Me o Mike

Ja det blir så lätt torrt o segt!! Jag vill också veta!

• PerG

När det gäller att steka sånt kött och få det bra så håller jag nog med dig... ;(

Har blivit lite kräsen av mig så jag äter inte gärna stekt biff. Grillat kan det vara jättegott, men ska det stekas kött i stekpanna passar nästan bara oxfilé tycker jag...

YoCheri skrev 2008-01-30 18:23:32 följande:
    Jag ville göra i lergrytan, svårt att misslyckas där :), men maken vill ha på ngt annat sätt.Grytbitar har vi massor av så det känns lite synd att ta av det här köttet till det med.  Sen är det bara jag och maken som ska äta och det först om 1,5h. Du har inte ngt bra tips på hur man ska steka köttbiten utan att den blir seg?
  • Me o Mike

...och entrecote! Mums

PerG skrev 2008-01-30 18:26:49 följande:
    När det gäller att steka sånt kött och få det bra så håller jag nog med dig... ;(Har blivit lite kräsen av mig så jag äter inte gärna stekt biff. Grillat kan det vara jättegott, men ska det stekas kött i stekpanna passar nästan bara oxfilé tycker jag...
  • Schnauser

Jag tycker också det är svårt att få kött bra när man steker. Du kanske har hört de här knepen förr? Skriver dem i alla fall.

Köttet ska vara rumstempererat. Ta fram det i god tid före stekning. Pannan ska vara riktigt het innan du lägger i det. Stek på ganska hög värme. Lyft inte köttet för tidigt. Man ska tydligen nöja sig med att bara vända en gång har jag hört. Salta och krydda köttet efteråt, så inte köttsaften dras ut. De som kan sina saker lär sig känna på köttet när det är genomstekt eller rosa. Om det liksom ger efter lite när man trycker på det är det rosa (större chans på mör bit). Än har jag inte lyckats med denna ädla konst. Ibland blir det toppen och ibland blaj.

• YoCheri
    PerG skrev 2008-01-30 18:26:49 följande:
    När det gäller att steka sånt kött och få det bra så håller jag nog med dig... ;(Har blivit lite kräsen av mig så jag äter inte gärna stekt biff. Grillat kan det vara jättegott, men ska det stekas kött i stekpanna passar nästan bara oxfilé tycker jag...
    Hade gärna grillat men det är lite för mycket snö för det nu :)
    Jag har 10 bitar att laborera med så någon ska väl bli ätbar , kan man hoppas.
    Undrar om jag inte ska göra i lergrytan ändå...
    Schnauser skrev 2008-01-30 18:33:38 följande:
    Jag tycker också det är svårt att få kött bra när man steker. Du kanske har hört de här knepen förr? Skriver dem i alla fall. Köttet ska vara rumstempererat. Ta fram det i god tid före stekning. Pannan ska vara riktigt het innan du lägger i det. Stek på ganska hög värme. Lyft inte köttet för tidigt. Man ska tydligen nöja sig med att bara vända en gång har jag hört. Salta och krydda köttet efteråt, så inte köttsaften dras ut. De som kan sina saker lär sig känna på köttet när det är genomstekt eller rosa. Om det liksom ger efter lite när man trycker på det är det rosa (större chans på mör bit). Än har jag inte lyckats med denna ädla konst. Ibland blir det toppen och ibland blaj.
    Läste någonstans om just det, man skulle jämföra med hur det kändes att trycka på sin näsa, panna osv :)

Håll tummarna då... så det blir ätbart.
  • YoCheri
    NU  har jag stekt upp fyra små skivor och det blev otroligt saftigt och gott! Bästa någonsin!
    (har en överlycklig make, han har längtat efter biff länge *S*)

Jag tog fram två stekpannor, gjutjärn, och hade i flytande margarin och olja.
    Köttet hade legat framme ett tag så det var rumsvarmt.
    Då det slutade låta från pannorna la jag i köttbitarna. Satte timern på 2 min. Då det var några sek kvar saltade och pepprade jag den sidan.
    Då timern pep vände jag på köttet, satte timern på 2min igen, och sänkte plattorna till 5.
    Saltade och pepprade. Plockade upp köttet då timern pep och serverade.
    Otroligt gott!
    Äntligen!
  • Schnauser
    YoCheri skrev 2008-01-30 20:04:34 följande:
    NU  har jag stekt upp fyra små skivor och det blev otroligt saftigt och gott! Bästa någonsin!(har en överlycklig make, han har längtat efter biff länge *S*)Jag tog fram två stekpannor, gjutjärn, och hade i flytande margarin och olja.Köttet hade legat framme ett tag så det var rumsvarmt.Då det slutade låta från pannorna la jag i köttbitarna. Satte timern på 2 min. Då det var några sek kvar saltade och pepprade jag den sidan. Då timern pep vände jag på köttet, satte timern på 2min igen, och sänkte plattorna till 5.Saltade och pepprade. Plockade upp köttet då timern pep och serverade.Otroligt gott!
    Tjohooo! Vad kul! Nu blev jag sugen på biff. Räcka ut tungan
    Cibi condimentum fames - Hungern är den bästa kryddan
  • YoCheri
    Schnauser skrev 2008-01-30 20:07:57 följande:
    Tjohooo! Vad kul! Nu blev jag sugen på biff.
    Ja from nu kommer jag inte att rynka på nästan då han ber om biff
    Har aldrig, ens på restaurang, ätit en sån bit kött som varit så saftig inuti! Är såååå nöjd :.))
    alea jacta est
  • Schnauser
    YoCheri skrev 2008-01-30 20:09:54 följande:
    Ja from nu kommer jag inte att rynka på nästan då han ber om biff Har aldrig, ens på restaurang, ätit en sån bit kött som varit så saftig inuti! Är såååå nöjd :.))
    Fick ju tips jag med nu - timer ska jag köra med. Hur tjocka var bitarna ungefär?
    Cibi condimentum fames - Hungern är den bästa kryddan
  • sassa76

Att göra gryta på biff är inte att rekommendera. Utskuren biff är alldeles för magert för att det ska bli bra.

Felet de flesta gör när dem steker kött är att dem har alldeles för kall panna, då kokar du köttet och all saft sipprar ut.

Förutom att känna på köttet när det är färdigt så kan man titta på köttet. När köttsaften börjar sippra upp så är det dags att vända sida då får man oftast en biff som är medium. Och precis som det har skrivits innan salta inte köttet innan utan gör det när du steker det. Vill man marinera så gör man det utan salt.

Lycka till!!

• YoCheri
    Schnauser skrev 2008-01-30 20:13:42 följande:
    Fick ju tips jag med nu - timer ska jag köra med. Hur tjocka var bitarna ungefär?
    1,5cm tjocka var 2st. De andra två var 1,5cm tjocka förutom i miten där dom hade varsin bulle.  Gjorde dom tjocka i en stekpanna och de smala i en annan och båda sorterna blev gudomliga!
    sassa76 skrev 2008-01-30 20:18:20 följande:
    Att göra gryta på biff är inte att rekommendera. Utskuren biff är alldeles för magert för att det ska bli bra.Felet de flesta gör när dem steker kött är att dem har alldeles för kall panna, då kokar du köttet och all saft sipprar ut.Förutom att känna på köttet när det är färdigt så kan man titta på köttet. När köttsaften börjar sippra upp så är det dags att vända sida då får man oftast en biff som är medium. Och precis som det har skrivits innan salta inte köttet innan utan gör det när du steker det. Vill man marinera så gör man det utan salt.Lycka till!!
    I lergrytan har vi fått till det rätt smakligt flera gånger.. men det är svårt att misslyckas i en sån.
    Felet jag har gjort är att ha för mycket kött i pannan. Menar, pannan har alltid varit lika varm.. men då jag lagt i så mkt kött har temperaturen sjunkit och allt har börjat koka ist.
     Det var därför jag tog två stycken nu och jäklar det funkade :))

Har ju 6 bitar kvar att träna på så det blir helt rätt *S* varje gång.
    Dock såg jag ingen köttsaft idag.. så jag vände med hjälp av timern. Nu blev det helt perfekt som tur var.
    alea jacta est
  • Me o Mike

Men biff är jus å tjock! Hur röd var den innuti?? Och på vilken siffra hade du plattan?? Innan du sänkte till 5:an alltså..

• Hille30

Det vi brukar göra på utskuren biff i bit är pepparbiff. Blir hur gott och fint som helst. Gör så här: Rulla hela biten (800g-1kg ungefär) i grovmalen svartpeppar. Bryn på den runt om i stekpanna tills den fått fin färg. Lägg den på ugnssäkert fat och stick in en kött-termometer. Stek i ugnen på 150 grader tills termometern visar på ca 62 grader, då är köttet rosa inuti. Det tar kanske 35-40 minuter. Ta ut biffen och lägg lite folie på, låt det vila i ungefär 10 minuter. Servera med något gott till, potatisklyftor, gratäng, fyllda zuccinis och god sås. Vi brukar göra en rödvinssås som slår allt till biffen. Hör av dig om du vill ha receptet! Enkelt, men känns riktigt lyxigt! Ps. Man kan såklart göra biffen i ugnen utan att rulla den i svartpeppar./Åsa

• YoCheri
    MulleNuh skrev 2008-01-30 20:31:42 följande:
    Men biff är jus å tjock! Hur röd var den innuti?? Och på vilken siffra hade du plattan?? Innan du sänkte till 5:an alltså..
    Hade på högsta, dvs 6, och sänkte till 5 då jag vände dom. Färdig utskuren biff som var ca 1,5cm tjock.
    Hille30 skrev 2008-01-30 20:39:24 följande:
    Det vi brukar göra på utskuren biff i bit är pepparbiff. Blir hur gott och fint som helst. Gör så här: Rulla hela biten (800g-1kg ungefär) i grovmalen svartpeppar. Bryn på den runt om i stekpanna tills den fått fin färg. Lägg den på ugnssäkert fat och stick in en kött-termometer. Stek i ugnen på 150 grader tills termometern visar på ca 62 grader, då är köttet rosa inuti. Det tar kanske 35-40 minuter. Ta ut biffen och lägg lite folie på, låt det vila i ungefär 10 minuter. Servera med något gott till, potatisklyftor, gratäng, fyllda zuccinis och god sås. Vi brukar göra en rödvinssås som slår allt till biffen. Hör av dig om du vill ha receptet! Enkelt, men känns riktigt lyxigt! Ps. Man kan såklart göra biffen i ugnen utan att rulla den i svartpeppar./Åsa
    Det där lät inte dumt!
    Fick ett recept kring jul på en rödvinssås .. kokades i några timmar och var gudomligt god! (lök o vitlök)
Svar på tråden Utskuren biff, får ni det gott?