Utskuren biff, får ni det gott?
Lyckas aldrig med det köttet och nu kom karln hem med 1kg utskuren biff.
Hur göra för att det ska bli riktigt gott?
Lyckas aldrig med det köttet och nu kom karln hem med 1kg utskuren biff.
Hur göra för att det ska bli riktigt gott?
Har ni tänkt något speciellt?
Man kan ju göra gryta på det? Det går inte misslyckas om man kokar riktigt länge oavsett vilket kött man har nästan, men du kanske hade tänkt använda det ikväll?
Ja det blir så lätt torrt o segt!! Jag vill också veta!
När det gäller att steka sånt kött och få det bra så håller jag nog med dig... ;(
Har blivit lite kräsen av mig så jag äter inte gärna stekt biff. Grillat kan det vara jättegott, men ska det stekas kött i stekpanna passar nästan bara oxfilé tycker jag...
...och entrecote! Mums
Jag tycker också det är svårt att få kött bra när man steker. Du kanske har hört de här knepen förr? Skriver dem i alla fall.
Köttet ska vara rumstempererat. Ta fram det i god tid före stekning. Pannan ska vara riktigt het innan du lägger i det. Stek på ganska hög värme. Lyft inte köttet för tidigt. Man ska tydligen nöja sig med att bara vända en gång har jag hört. Salta och krydda köttet efteråt, så inte köttsaften dras ut. De som kan sina saker lär sig känna på köttet när det är genomstekt eller rosa. Om det liksom ger efter lite när man trycker på det är det rosa (större chans på mör bit). Än har jag inte lyckats med denna ädla konst. Ibland blir det toppen och ibland blaj.
Att göra gryta på biff är inte att rekommendera. Utskuren biff är alldeles för magert för att det ska bli bra.
Felet de flesta gör när dem steker kött är att dem har alldeles för kall panna, då kokar du köttet och all saft sipprar ut.
Förutom att känna på köttet när det är färdigt så kan man titta på köttet. När köttsaften börjar sippra upp så är det dags att vända sida då får man oftast en biff som är medium. Och precis som det har skrivits innan salta inte köttet innan utan gör det när du steker det. Vill man marinera så gör man det utan salt.
Lycka till!!
Men biff är jus å tjock! Hur röd var den innuti?? Och på vilken siffra hade du plattan?? Innan du sänkte till 5:an alltså..
Det vi brukar göra på utskuren biff i bit är pepparbiff. Blir hur gott och fint som helst. Gör så här: Rulla hela biten (800g-1kg ungefär) i grovmalen svartpeppar. Bryn på den runt om i stekpanna tills den fått fin färg. Lägg den på ugnssäkert fat och stick in en kött-termometer. Stek i ugnen på 150 grader tills termometern visar på ca 62 grader, då är köttet rosa inuti. Det tar kanske 35-40 minuter. Ta ut biffen och lägg lite folie på, låt det vila i ungefär 10 minuter. Servera med något gott till, potatisklyftor, gratäng, fyllda zuccinis och god sås. Vi brukar göra en rödvinssås som slår allt till biffen. Hör av dig om du vill ha receptet! Enkelt, men känns riktigt lyxigt! Ps. Man kan såklart göra biffen i ugnen utan att rulla den i svartpeppar./Åsa