• Anonym

    Faderskapstest, hur går man till väga?

    Som rubriken lyder, hur gör man om man vill göra ett faderskapstest. Jag vet att det finns privata test att köpa på internet för dyra pengar, men kan man göra det inom vården? På vårdcentral, sjukhus mm till ett kanske billigare pris? Någon som har erfarenhet av detta?

  • Svar på tråden Faderskapstest, hur går man till väga?
  • kärålajn

    Ring växeln i din kommun och be dom koppla dig till Familjerätten.
    Dom kommer vilja träffa dig INNAN bebisen kommit och sedan EFTER bebisen är född för att ta s.k. topsprov där dom svabbar insidan av bebisens mun med en tops för att få DNA.
    Detsamma kommer dom göra med pappan, eller den du misstänker och uppgett till dom på Familjerätten kan vara pappan.

  • kärålajn

    Det är gratis förresten.
    Skulle dock pappan skriva på faderskapsintyget INNAN ett DNA-test är gjort så måste han stå för kostanden sen vilket INTE är billigt... då pratar vi tusentalskronor.

  • Anonym (insatt)

    Se till att faderskapet utreds genom familjeräten i kommunen. De kan starta utredningen redan innan barnet är fött.
    De privata test som finns att köpa på internet duger inte som underlag i en officiell faderskapsutredning!

  • Anonym (trådstarta)

    Det gäller ett barn som redan är fött, det är min sambos barn sedan ett tidigare förhållande... h*n är två år redan.

  • kärålajn

    Anonym (trådstarta) skrev 2008-01-31 13:45:15 följande:


    Det gäller ett barn som redan är fött, det är min sambos barn sedan ett tidigare förhållande... h*n är två år redan.
    Det ska inte vara några problem ändå att få faderskapstest via Familjerätten.
    Ring växeln i din stad/kommun, be dom koppla dig till Familjerätten så kommer dom berätta mer hur ni ska gå tillväga.
  • Anonym (insatt)

    Men om barnet redan är två år är ju faderskapet redan utrett och din sambo har skrivit på en bekräftelse.... eller? I så fall kan inte familjerätten utreda faderskapet på nytt. Om däremot barnet är fött i äktenskap och faderskapet aldrig formellt utrett så kan familjerätten öppna en utredning....

Svar på tråden Faderskapstest, hur går man till väga?