• Anonym (frågande)

Får man äta fiskpinnar (panerad fisk) som gravid?

Får man äta fiskpinnar (panerad fisk) som gravid. Står ej var fisken kommer från. Den ska bara stekas.

• Svar på tråden Får man äta fiskpinnar (panerad fisk) som gravid?
  • Djungelvrålen

Ja fiskpinnar får du äta det är ju gjort på torsk.

• Lola Jämtland

Här är kostråden:
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Nästan längst upp står följande:
    Ät så mycket du vill av:
    "Fiskprodukter som t ex fiskbullar och fiskpinnar-Kommersiellt producerade fiskprodukter görs av fisk från rena hav."

//Blir det nånsin våran tur.....
  • Anonym

Ja fisk är nyttigt både för dig och lilla livet, ät det ofta.

• Anonym

Ja fisk är nyttigt både för dig och lilla livet, ät det ofta.

• gizzla

kolla bara så det inte är glutamat eller dyl tillsats.... Jag skulle inte äta sånt som gravid- inte annars heller iof- men inte som gravid iaf

• Me o Mike

vad är glutamat?

gizzla skrev 2008-01-30 18:39:05 följande:
    kolla bara så det inte är glutamat eller dyl tillsats.... Jag skulle inte äta sånt som gravid- inte annars heller iof- men inte som gravid iaf
  • gizzla

Det är en smakförstärkare som tillsätts i viss mat och typ grillkrydda. Har kommit fram mer och mer nu hur faktiskt farligt detta är. I Usa och andra länder finns restauranger som det verkligen står på att det är fritt från Glutamat och dyl.
    Det är olika vad denna tillsats kallas- olika glutammatnamn och sen är det smakstärkare E620-E625.
    Jag har slutat allt sånt läskigt skit nu- Skulle absolut inte ge barnen det då de har längre tid på sig att utveckla cancer och övrigt detta kan sluta i.

www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/msgveta.htm

MulleNuh skrev 2008-01-30 18:39:29 följande:
    vad är glutamat?
  • Me o Mike

Ok har aldrig nånsin hört talas om nåt sånt och att det skulle vara farligt.. Så jag tror inte det är nåt att va rädd för eftersom inte ens livsmedelsverket skriver nåt om det..

gizzla skrev 2008-01-30 18:43:21 följande:
    Det är en smakförstärkare som tillsätts i viss mat och typ grillkrydda. Har kommit fram mer och mer nu hur faktiskt farligt detta är. I Usa och andra länder finns restauranger som det verkligen står på att det är fritt från Glutamat och dyl. Det är olika vad denna tillsats kallas- olika glutammatnamn och sen är det smakstärkare E620-E625. Jag har slutat allt sånt läskigt skit nu- Skulle absolut inte ge barnen det då de har längre tid på sig att utveckla cancer och övrigt detta kan sluta i. www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/till...
  • gizzla

Nej. alla gör som de vill. Jag som läser kostvetenskap och är mer insatt kan dock råda till att se upp med detta. Cancer i magsäck som 8 åring är ingen rolig upplevelse..

MulleNuh skrev 2008-01-30 18:44:21 följande:
    Ok har aldrig nånsin hört talas om nåt sånt och att det skulle vara farligt.. Så jag tror inte det är nåt att va rädd för eftersom inte ens livsmedelsverket skriver nåt om det..
  • gizzla

sen kan man ju undra varför ämnet då är förbjudet att användas i barnmat i sverige....

MulleNuh skrev 2008-01-30 18:44:21 följande:
  • kvasthilda1972

naturligtvis ska du äta fisk, du behöver fiskoljan och d-vitamin... all skrämsel om att gravida inte ska äta fisk är bara trams, ingen har dött än i sverige av att man ätit fisk.
    och det är ju ok att småbarn äter det så tänk efter och lyssna inte på barnmorskans alla hot, har varit på föreläsning om detta så du kan lugnt äta vidare...

• Anonym (frågande)

gizzla, men usch då. Är det cancerframkallande. Ser att fiskpinnarna innehåller "kryddextrakt". Bör jag slänga dem nu?
    Märket är Findus och det står Crispies på förpacknngen...

• Lola Jämtland
    Anonym (frågande) skrev 2008-01-31 18:23:19 följande:
    gizzla, men usch då. Är det cancerframkallande. Ser att fiskpinnarna innehåller "kryddextrakt". Bör jag slänga dem nu? Märket är Findus och det står Crispies på förpacknngen...
    Var och en lever i sin egna tro.
    Jag skulle käka de, gravid eller ej, för jag skiter i om det är smakförstärkare i eller ej.

• jummie

Vill du vara säker på att undvika alla tillsatser så släng alla halv o helfabrikat o börja laga mat på färska råvaror!

Fiskpinnar dör man inte av..

• Anonym (frågande)

Jag fick fiskpinnar ofta i skolköket när jag var liten och än så länge lever jag...

• Lola Jämtland
    jummie skrev 2008-01-31 18:27:47 följande:
    Vill du vara säker på att undvika alla tillsatser så släng alla halv o helfabrikat o börja laga mat på färska råvaror!Fiskpinnar dör man inte av..
    Precis....
  • Lola Jämtland
    Anonym (frågande) skrev 2008-01-31 18:29:03 följande:
    Jag fick fiskpinnar ofta i skolköket när jag var liten och än så länge lever jag...
    Ja, samma här....
    Äter fiskpinnar som vuxen oxå...
Svar på tråden Får man äta fiskpinnar (panerad fisk) som gravid?