• Nisen

Smakförstärkare....

Jag har nyss kollat upp vad smakförstärkare kan orsaka...
    Hade ingen aning om att det var så farligt!!!! Aspartam har man ju hört om, men det här????? Ändå har det förbjudids i barnmat sen 1970-talet... Har de vetat att det är rena giftet så länge?? En ung apa åt av det en gång och fick hjärnskada.
    Och att det finns i så mycket!! Vi skulle ju protestera så att det blev förbjudet i Sverige!

Läs här, Varning du kommer att slänga halva skafferiet!hem.passagen.se/enummer/enr05.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-01 20:49
    E621: MONONATRIUMGLUTAMAT
    Beteendestörningar som paranoia, djup depression, extrem vrede.
    Epileptiska anfall (petit mal).
    Fosterskador.
    Försenad tillväxt.
    Har orsakat hjärnskador hos alla 14 djurarter som testats med ämnet.
    Hormonstörningar.
    Koncentreras i moderkakan och utsätter fostret för dubbla koncentrationen som modern har!
    Deklareras ofta som "smakförstärkare".
    Konvulsioner.
    Kvinnlig sterilitet.
    Leverskador.
    Nervcellsförstörelse.
    Orsakar "Chinese Restaurant Syndrome". Om Ni äter på kinesiska och japanska restauranger, be dem undvika glutamat! Provocerar fram astmaattacker.
    Svåra allergiska reaktioner.
    Ögonskador.
    Övervikt.

• Svar på tråden Smakförstärkare....
  • LinksMamma

Har inte läst i länken men är det glutamat? Sånt som finns i alla pulversåser och aromat och chips och sånt? E621

• Limikas mamma

Ja, visst är det äckligt! Har du läst boken " Den hemlige kocken "? ( Mats-Eric Nilsson tror jag författaren heter)
    Där avslöjas mycket man inte har en aning om, vad det gäller livsmedlen vi stoppar i oss själva och våra barn...Läsvärd och får iallafall mig att tänka efter en extra gång nu mera!

• Nisen

Det stämmer!!! Kollade mina produkter hemma och jag hittade smakförstärkare i Taco kryddan, kassler, korv, skagenröra, alla pulver såser, dressing, buljong, chips, mm mm ....

• Nisen

Limikas mamma: Har inte läst den, men jag ska försöka undvika allt med massa "nummer" i.

• Nisen

Det ska finnas ett dagis där de förbjudit dessa tillsatser... Det var föräldrarna som protesterade.

• Limikas mamma

Nisen: Läs boken om du får tillfälle! Vad som också är bra är att i boken finns en Kodnyckel till alla " siffror" och "E:n" etc. Och man får veta en hel del om hur tillverkningen av diverse livsmedel utförs.
    Jag försöker också undvika "nummer" och konstigt tillverkade produkter. Blä för flera års hållbarhet och fram för fräscha ekologisk produkter! I allaformer!

• Nisen

Jag ska läsa den! Vågar jag det då???

• LinksMamma

Jag ska läsa lite mer om ämnet jag med. Jag vet att det var en srtikel förr i en tidning om en pojke som var helt vild i skolan, koncentrationssvårigheter var bara förnamnet, och de provade att ta bort allt med glutamat i och han blev mycket  mycket bättre!
    Aromatkryddan slängde jag på en gång, den innehåller ju i stort sett bara sånt, men man har ju en del pulversåser och chips äter man ju..
    Usch det är verkligen otäckt.
    Jag tror det är väldigt svårt att hitta tex Knorr-produkter som inte innehåller smakförstärkaren, och som du sa kassler, i rökt skinka och buljonger och fonder..
    Inte konstigt att det är så mycket allergier, astma, vilda ungar!

• Nisen

Lättsaltade chips kan man äta. Och Jag hittade en smörgås skinka utan smakförstärkare i, coops egna märke var det. Taco krydda hittade jag också utan... något billigt märke, men vad gör det? Det finns även buljong utan... Det gäller att läsa när man handlar nu för tiden!

• Limikas mamma

Ja, man läser och väljer. Och ser med avsmak på vissa varor i hyllorna! Men, nu tror jag att det är dags att läsa om boken igen, för man (= jag) glömmer lätt och det var så väldigt mycket att ta till sig i den där boken.

Svar på tråden Smakförstärkare....